Mūsdienu strauji mainīgajā pasaulē uz datiem balstīta lēmumu pieņemšana nav iespēja, bet gan nepieciešamība – tā intervijā pauž viena no pasaules vadošajiem datu analīzes uzņēmumiem “Dun & Bradstreet” (D&B) Ziemeļeiropas ģenerāldirektors, D&B Latvija padomes priekšsēdētājs Stefans Alariksons (Stefan Alariksson).

Pēdējos gados pasaule ir ievērojami mainījusies, un daudzu notikumu ietekmē ir mainījusies arī uzņēmēju domāšana un attieksme pret biznesu un sadarbību. Šodien ir kļuvis pašsaprotami pirms darījumu slēgšanas līdz pēdējam sīkumam izpētīt potenciālo sadarbības partneri – to prasa gan normatīvie akti par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un sankciju novēršanu, gan arī vērtību sistēmas maiņa.

"Zaļais kurss" pakāpeniski maina arī to, kā uzņēmēji domā un saprot, kas ir ilgtspējīgs bizness. Lai izpētītu sadarbības partneri Latvijā, ir jāizskata neskaitāmi reģistri – sākot ar Komercreģistru, Sankciju un AML sarakstiem, VID datu bāzēm, parādnieku reģistriem u.c. Ir arī reputācijas jautājumi, informācija medijos un, protams, sociālajos tīklos... Ārvalstu partneru izpēte ir vēl sarežģītāka.

Kā izpētīt biznesa partnerus? Vaicājām “D&B Latvija” padomes priekšsēdētājam Stefanam Alariksonam un komercdirektoram Jurim Rožkalnam.

Stefan1_DnB porträtt200508 1.jpg
D&B Latvija padomes priekšsēdētājs Stefans Alariksons (Stefan Alariksson)

Vispirms iepazīsimies! Pastāstiet mums nedaudz par savu uzņēmumu!

Stefans Alariksons: D&B sniedz globālu biznesa informāciju un tās padziļinātu analīzi apvienojumā ar vietējām zināšanām. Vairāk nekā 200 tūkstoši klientu visā pasaulē novērtē mūsu pakalpojumus, kas palīdz pieņemt gudrākus lēmumus biznesa attīstībai un savu risku pārvaldībai. 

D&B datu mākonī ir vairāk nekā pusmiljards ierakstu no vismaz 30 tūkstošiem datu avotu. Tas ir pasaulē visplašākais tiešsaistes uzņēmējdarbības informācijas avots, kas aptver vairāk nekā 500 miljonus uzņēmumu no vairāk nekā 240 valstīm un teritorijām.

Lai nodrošinātu, ka ieraksti ir precīzi un aktuāli, mēs piemērojam stingras datu pārvaldības un kvalitātes sistēmas. Tas arī ir viens no iemesliem, kāpēc vairāk nekā 90% no “Fortune 500” uzņēmumiem uzticas mums kā savam datu partnerim.

D&B tika dibināts pirms gandrīz 200 gadiem – 1841.gadā Ņujorkā – un tiek kotēts Ņujorkas fondu biržā. Sadarbību ar Latvijas datu partneri uzsākām jau 1994.gadā, savukārt 2018.gadā Latvijas partnera kapitāldaļas iegādājās “Bisnode”, kas kļuva par D&B sastāvdaļu. Tādējādi Latvijas uzņēmumiem un valsts iestādēm tika nodrošināta iespēja izmantot visus D&B globālos informatīvos pakalpojumus.

No kādiem avotiem jūs iegūstat informāciju, kas tiek apkopota par uzņēmumiem?

S.A.: Mūsu datu mākonī tiek glabāts pasaulē lielākais analītisko datu kopums, aptverot simtiem miljonu uzņēmumu visā pasaulē. Te glabājas dažādi dati, kas nepieciešami biznesa lēmumu pieņemšanai, un tos mēs iegūstam no 10 tūkstošiem avotu, 10 miljoniem vietņu un crowd-validating aktivitātēm.

Piemēram, Latvijā tie ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Centrālā statistikas pārvalde, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Latvijas Vēstnesis u.c. Visā pasaulē mums ir sadarbība ar vadošajiem biznesa informācijas sniedzējiem, arī globālās tirdzniecības apmaiņas programmā (Global Trade Exchange program) ir plašs datu dalībnieku tīkls. Tāpat arī Latvijā mums ir sadarbības tīkls ar uzņēmumiem, kuri sniedz datus par uzņēmumu maksājumu disciplīnu, piemēram, rēķinu un maksājumu kavējumiem u.tml. Maksājumu informācija tiek izmantota, lai ģenerētu “D&B Paydex” – tas ir rādītājs, kurā atspoguļota uzņēmumu maksājumu disciplīna, kā tiek ievēroti samaksas termiņi u.c.

Varu teikt, ka D&B datu mākonī glabājas uzticami komerciālie dati.

Kā jūs saskatāt sava biznesa attīstību, zinot, ka Eiropas Savienībā (ES) likumdošanas vide datu jomā attīstās strauji, ieviešot arvien stingrākas prasības?

S.A.: Mūsu uzņēmums kā atbildīgs datu pārvaldnieks ir pilnveidojies teju 200 gadus, un šī pieredze ir iemācījusi pielāgoties un pozitīvi reaģēt uz izmaiņām gan politiskajā, gan ekonomiskajā un likumdošanas vidē. Šobrīd ar entuziasmu sekojam un pieņemam ES regulatīvos centienus.

Datu regulējuma nepārtrauktā attīstība ES ir apliecinājums tam, cik svarīgi dati ir sabiedrībai, un mūsu biznesam ir būtiska loma funkcionālas, liberālas un stabilas globālās ekonomikas īstenošanā. Nesens piemērs tam ir jaunākā ES izstrādātā pakotne noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jeb tā sauktajā AML jomā, atzīstot arī tādu pakalpojumu sniedzēju kā D&B likumīgās intereses iegūt neierobežotu piekļuvi patieso labuma guvēju (UBO) reģistriem ES.

Parunāsim par partneru izpēti! Zinot esošo situāciju – sankcijas, AML u. c., bet, no otras puses, arī parādus, negodīgu komercdarbību, likvidāciju –, kādi dati būtu jāzina par partneri pirms sadarbības uzsākšanas? Kāds ir drošs biznesa partneris?

S.A.: Mūsdienu strauji mainīgajā pasaulē uz datiem balstīta lēmumu pieņemšana nav iespēja, bet gan nepieciešamība. Visaptveroši dati un analītiskie rīki ļauj veikt rūpīgu uzticamības pārbaudi un proaktīvi mazināt trešo pušu risku. Padziļinātā izpēte ietver gan vēsturiskos datus, faktisko īpašnieku identificēšanu un saistīto uzņēmumu pārbaudi, gan saimnieciskās darbības un finanšu datus, gan arī sankciju sarakstu pārbaudi un publikācijas plašsaziņas līdzekļos. Šīs darbības ir automatizētas, kas uzņēmumiem ļauj ātri pārbaudīt un saņemt atbildes par potenciālajiem sadarbības partneriem, klientiem vai citām trešajām pusēm.

Vai apkopojat datus arī no ilgtspējas ziņojumiem? Piemēram, mūsu uzņēmumam ir ļoti svarīgi saprast arī sadarbības partnera vērtības – vai viņš rūpējas par piesārņojuma novēršanu, vai atbildīgi izturas pret sabiedrību, nemaz nerunājot par to, ka partneris cilvēcīgi izturas pret darbiniekiem un nodokļu nomaksu. Ja ar šo nav kārtībā, tad visdrīzāk mums nav pa ceļam. Vai arī šādu informāciju var atrast jūsu failos?

S.A.: Vides, sociālos un pārvaldības (ESG) riskus identificēt ir ļoti sarežģīti, un šie jautājumi šodien ir kļuvuši būtiskāki nekā jelkad iepriekš. D&B datu mākonī “ESG Intelligence” risinājumi nodrošina arī šādus datus un analītiku. Mēs izmantojam noteiktos ilgtspējas standartus, lai palīdzētu uzņēmumiem kvantificēt un novērtēt savu biznesa partneru ilgtspējas reitingu. Tas ļauj identificēt ESG riskus savā piegādes ķēdē.

D&B ESG reitings ir sadalīts 13 tēmās un 31 kategorijās, pamatojoties uz ilgtspējas datiem no vairāk nekā 35 miljoniem pasaules publisko un privāto organizāciju. Dati tiek iegūti no ilgtspējas ziņojumiem, tīmekļa vietnēm, finanšu pārskatiem, sankciju un “melnajiem” sarakstiem, D&B datiem, ziņu aģentūrām, regulējošām, finanšu un tiesībsargājošajām iestādēm, nevalstisko organizāciju datubāzēm u.c.

Dzīvē viss var mainīties – vienu dienu uzņēmumam viss ir kārtībā, bet nākamajā dienā tas iesniedz maksātnespējas pieteikumu. Cik ātri dati tiek atjaunoti jūsu sistēmās?

Juris Rožkalns: Jaunāko informāciju no oficiālajiem avotiem par notikumiem, kas saistīti ar uzņēmumiem, mēs saņemam katru dienu. Dati no vietējām datu bāzēm ir pieejami online režīmā, tāpēc vietējos produktos izmaiņas pieejamas uzreiz, bet globālajos produktos – ar nelielu laika nobīdi.

Uzņēmumiem ar tūkstošiem klientu ir gandrīz nereāli izsekot katra uzņēmuma gaitām. Kādi varētu būtu jūsu ieteikumi, kā ērti un operatīvi uzraudzīt savus klientus?

J.R.: Mums ir partnerattiecības ar tādām platformām kā “Salesforce” un “Microsoft Dynamic”, un mēs varam nodrošināt datu integrāciju. Mums ir arī XML API datu piegādes/apmaiņas formāti, kas konfigurēti īpaši klientu sistēmām un tīmekļa lietojumprogrammām, kur klienti paši var izvēlēties nepieciešamos datus un apjomus.

Jūs jau vairākus gadus aktīvi darbojaties arī Latvijā. Kā uzņēmumi izturas pret savu sadarbības partneru izpēti Latvijā, salīdzinot ar Skandināvijas valstīm? Vai Latvijas uzņēmēji ir piesardzīgi?

J.R.: Latvija nav liela, tirgus šeit ir kompakts, un daudzi cilvēki viens otru pazīst. Latvijā ir vieglāk sasniegt lēmumu pieņēmējus, īpaši mazo un vidējo uzņēmumu segmentā. No otras puses, ģeopolitiskā situācija un citi riski Latvijas uzņēmumiem liek būt piesardzīgiem, tāpēc tie nelabprāt veic jaunas lielas investīcijas biznesa informācijā.

Kāds ir "vidējais" Latvijas uzņēmums no finanšu datu analīzes puses?

J.R.: Jau vairākus gadu desmitus D&B Ziemeļeiropas valstīs – Skandināvijā, tostarp Latvijā, ikdienā analizē uzņēmumu kredītspēju, izmantojot AAA modeli. Augstākais AAA reitings ir tikai 6,76% Latvijas uzņēmumu. AAA reitings nozīmē, ka uzņēmumam ir ievērojami labāki ekonomiskie un finanšu rādītāji nekā vidēji valstī. Turklāt AAA parāda labu kredītvēsturi – perfektu maksājumu disciplīnu.

Otrais augstākais AA ir 8,41%, bet kredītspēja A ir 60,44% no visiem Latvijas uzņēmumiem.

Stabilā vidējā kredītspēja parāda, ka Latvijas uzņēmumi spēj ātri pielāgoties būtiskām izmaiņām tirgos. Pēdējos divos gados Latvijas bizness ir pārorientējies no sadarbības ar austrumu kaimiņiem un tā vietā pievērsies Eiropai, Āzijai un Amerikai, nezaudējot finansiālo stabilitāti. To mēs varam redzēt arī no lielās intereses par mūsu starptautiskajiem pakalpojumiem šajos reģionos.

Kā jūs vērtējat Latvijas uzņēmējdarbības vidi? Kā bija ienākt Latvijas tirgū? Ar kādām problēmām jums nākas saskarties salīdzinājumā ar citām valstīm? Ko jūs ieteiktu uzlabot mūsu valstī?

J.R.: Salīdzinot ar Skandināviju, kurai ir sena labi funkcionējošas tirgus ekonomikas vēsture, uzņēmējdarbības vide Latvijā ir ļoti jauna, un tai ir jāiziet cauri daudziem attīstības posmiem, piemēram, lai samazinātu lielās pelēkās jeb slēptās ekonomiskās zonas īpatsvaru Latvijā. Viens no indikatoriem ir tāds, ka lojalitātes jeb sadarbības ilgtermiņa līmenis starp biznesa partneriem un klientiem Latvijā joprojām ir daudz zemāks nekā pārējā Ziemeļeiropā.

Un kā ir nodarboties ar uzņēmējdarbību Latvijā? Mūsu šaurajā tirgū konkurence varētu būt diezgan liela. Viens no vadošajiem datu atlases uzņēmumiem “Lursoft” nesen paziņojis par būtiskām izmaiņām savā darbībā. Kādas ir jūsu uzņēmuma priekšrocības, kas ļauj izdzīvot šādā konkurences vidē?

J.R.: D&B globālais datu mākonis ir unikāls pārdošanas stūrakmens. Pat ja jūs šodien veicat uzņēmējdarbību vienā ģeogrāfiskajā atrašanās vietā, visticamāk, jūs paplašināsieties pāri robežām vai sadarbosieties ar ieinteresētajām personām citos reģionos, padarot piekļuvi globāliem datiem un analītikai par būtisku sastāvdaļu visu lielumu augstas veiktspējas uzņēmumiem.

Mēs esam globāls uzņēmums ar globālu pārklājumu. Visā pasaulē partneri uz vietas vāc un atjauno datus mūsu tiešsaistes sistēmā. Tas ir milzīgs spēks. Mūsu vietējie nozares eksperti dzīvo tur, kur strādā mūsu klienti, runā viņu valodā un saprot vietējos noteikumus. Mūsu spēks rodas, apvienojot pareizos datus un pareizos cilvēkus. Mēs esam globāla ekspertu komanda, kuru virza kopīga zinātkāre: atrast jaunus veidus, kā datus pārvērst tādā novērtējuma formā, lai mūsu klienti varētu pārvērst D&B novērtējumu reālā vērtībā.

https://www.dnb.com/about-us/our-worldwide-network.html

Kādi ir jūsu nākotnes attīstības plāni?

S.A.: Pagājušajā gadā D&B Latvia apgrozījums ievērojami pieauga – par vairāk nekā 30%. Tas ir lielākais pieaugums Ziemeļeiropas reģionā – mēs apsveicam Latvijas komandu ar šo panākumu un saredzam vismaz divkāršu tirgus potenciālu nākamajos gados.

Cenšamies nepārtraukti augt kopā ar mūsu klientiem mūsu reģionā un būt par izvēlēto datu partneri. Augot kopā ar klientiem, mēs varam uzklausīt viņu vēlmes un vajadzības, novērtēt ieguvumus un piedāvāt savu risinājumu, lai apmierinātu dažādu uzņēmumu vajadzības visā Ziemeļeiropā.

Palīdzēsim jums rast atbildes uz šiem jautājumiem un nodemonstrēsim globālās sistēmas praktisko  darbību uz jūsu izvēlētu piemēru pamata!

Juris Rožkalns

D&B Latvija komercdirektors

RozkalnsJ@dnb.com
D&B Global www.dnb.com
D&B Latvija www.dnb.com/lv

D&B.png