Kā veikt personāla izvērtēšanu štatu samazināšanas gadījumā
2009-07-21
Ruta Rimšāne, SIA "KOMIN"
Šis gads daudziem uzņēmējiem iezīmējas ar jaunu pieredzi. Uzņēmuma izdzīvošanas vārdā ir jāveic darbības optimizācija, tai skaitā darbinieku skaita samazināšana.
Šobrīd Saeimā iesniegti grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, ar kuriem plānots paaugstināt jau stipri novecojušo apdrošināšanas prēmiju slieksni, un pārskatīti arī citi darbiniekiem piemērojamie labumi. Apskatīsim šos un citus darbinieku motivācijas rīkus - kādi attaisnojuma dokumenti nepieciešami izdevumu pamatošanai un kuros gadījumos iestājas nodokļu sekas?
Personāla vadība
06:00, 17. Nov. 2023
Jebkuram uzņēmuma vadītājam ir nepieciešami labi, motivēti darbinieki. Šāds darbinieks būs efektīvāks un ilgtermiņā jebkuram uzņēmumam dos lielāku pienesumu. Šis raksts nav par to, kā labāk motivēt savus darbiniekus – to atstāsim katra lasītāja izvēlē un psiholoģijas zinātnieku pārraudzībā. Apskatīsim esošus, populārus darbinieku motivēšanas mehānismus un to, kā tieši tie ietekmē nodokļu nomaksas pienākumu, lai noskaidrotu, vai kādu labumu no motivēšanas programmām varētu gūt arī pats uzņēmējs, izslēdzot pašsaprotamo – motivētu darbinieku.
Personāla vadība
06:00, 20. Mar. 2023
Šobrīd, kad vērojams darbaspēka deficīts, darba devēji ir spiesti meklēt alternatīvus risinājumus darbinieku piesaistīšanai, un viena no iespējām ir darbaspēka noma. Tas ļauj piesaistīt papildu darbiniekus tajos brīžos, kad uzņēmumam tas ir nepieciešams. Ar kādiem nodokļiem jārēķinās, nomājot darbinieku?
Personāla vadība
06:00, 7. Sep. 2022
Situācijā, kad darbu var veikt attālināti, izzūd robežas starp valstīm, jo strādāt var pie darba devēja jebkurā valstī, fiziski atrodoties Latvijā. Bet kurā valstī šādam darbiniekam ir jāmaksā nodokļi? Un kā samaksātie nodokļi jāuzrāda darba devēja ziņojumos? Analizējam lasītāja situāciju!
Personāla vadība
07:00, 16. Jūn. 2021
Kā korekti izbeigt darba tiesiskās attiecības, lai ne darbiniekam, ne darba devējam nepaliktu rūgtums – tas ir jautājums, kas nereti rodas personāla daļas pārstāvjiem un vadītājiem. Jāatzīmē, ka nereti atvadīties no darbinieka ir daudz grūtāk, nekā pieņemt jaunu.
Personāla vadība
07:00, 30. Aug. 2019
Vadot seminārus par personāla dokumentu pārvaldību, bieži saņemu jautājumus, kādi dokumenti nepieciešami, ja organizācijā atlasa vajadzīgo darbinieku konkursa kārtībā. Jānorāda, ka personāla dokumentu pārvaldība ir joma, kas tieši nav regulēta nevienā normatīvajā aktā, tāpēc šajā publikācijā apkopoju ieteikumus no savas darba prakses.
Personāla vadība
07:00, 7. Dec. 2018
Tuvojoties gada beigām, uzņēmumi vairāk domā par dažādiem kolektīviem pasākumiem un svinībām. Ja iepriekš darbinieku izklaides pasākumi un kopīgas svinības sev līdzi nesa papildu nodokļa sekas, tad kopš 2018.gada 1.janvāra, kad stājās spēkā jaunais Uzņēmumu ienākuma nodokļa likums, ir ieviesti labvēlīgāki nosacījumi, kas šādus izklaides izdevumus atļauj uzskatīt par saimnieciskiem, ja tie atbilst noteiktiem kritērijiem.
Personāla vadība
07:00, 28. Nov. 2018
Darba devējs organizē personāla ilgtspējas pasākumus, izdevumu summa nepārsniedz 5% no bruto algas par pagājušo gadu. Vai obligāti jābūt noslēgtam darba koplīgumam ar darbiniekiem, lai varētu nemaksāt uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) par izdevumiem, kas saistīti ar šo pasākumu organizēšanu? Un tas pats jautājums arī par reprezentācijas izdevumiem. Ja darba devējs paredz izdevumus kafijai un tējai u.tml., kas domāti gan klientiem, gan personālam, vai obligāti jābūt darba koplīgumam ar darbiniekiem, lai šos izdevumus varētu neiekļaut ar UIN apliekamajā bāzē?
Personāla vadība
07:00, 2. Nov. 2018
Viena no izplatītākajām problēmām darba vidē, ar kuru sastopas lielākā daļa strādājošo, ir smēķēšana. Jautājums ir aktuāls kā smēķētājiem, kuri vismaz pāris reizes darba dienas laikā vēlas “izskriet uzpīpēt”, tā arī nesmēķētājiem, kuri negrib nonākt smacīgā cigaretes dūmu mākonī. Kādas ir smēķētāju un nesmēķētāju tiesības darbavietā, un kādi – darba devēja pienākumi?
Personāla vadība
07:00, 5. Okt. 2018
Pēdējā gadu desmitā arvien vairāk runā par to, ka mēs dzīvojam grūti prognozējamā elektronizācijas un robotizācijas laikā, ka nav iespējams uzņēmumiem izstrādāt ilgtermiņa stratēģiju un mērķus. Ilgtermiņa mērķu trūkuma dēļ vadītāju uzmanība tiek sadrumstalota, tā tiek pievērsta ikdienas darba uzdevumiem un kontrolei, tā visu līmeņu vadība lēnām sāk nodarboties ar mikromenedžmentu. Kādas ir tā sekas darbinieku motivācijā?
Personāla vadība
07:00, 15. Jūn. 2018
Vai uzņēmuma vadītājs var pilnvarot citu darbinieku apstiprināt dažādus rīkojumus saistībā ar personālu (par atvaļinājumiem, komandējumiem u.tml.)? Vai ir noteikti kādi ierobežojumi?
Personāla vadība
08:00, 8. Dec. 2017
Kuram uzņēmuma darbiniekam ir jāizstrādā darba samaksas nolikums?
Personāla vadība
13:34, 30. Mai. 2016
Darba vide pēdējo gadu laikā mainās arvien straujāk. Ja iepriekš galvenokārt tika runāts, ka priekšplānā izvirzās ergonomiskie un psihosociālie riska faktori, tad šobrīd arvien vairāk uzmanības tiek pievērsts jaunajām darba organizācijas formām, piemēram, elastīgajam darba laikam un attālinātam darbam. Tas kopumā arvien vairāk mūs attālina no klasiskās izpratnes par darba aizsardzību.
Personāla vadība
09:00, 12. Feb. 2016
Personālvadībā daudz tiek pētīta motivācija. Tomēr praksē nereti, runājot par motivāciju, viena puse raugās uz otru - darba devēji meklē pašmotivētus darbiniekus, savukārt darbinieki gaida dažādus materiālos un nemateriālos motivatorus no vadības. Kas tad ir motivācija, kur tā meklējama, un kuri motivatori ir efektīvākie?
Personāla vadība
12:27, 9. Sep. 2015
Veselīgs dzīvesveids ir modē! Cilvēki arvien vairāk piedomā pie veselīga uztura un sportisko aktivitāšu nozīmes ikdienā, tāpēc daudzi izmanto iespēju no rītiem uz darbu braukt ar velosipēdu. To veicina arī infrastruktūras attīstība – pilsētās tiek izbūvēti arvien jauni veloceliņi un ierīkotas velonovietnes. Darba devējiem savukārt der padomāt par veselības veicināšanu darba vietās.
Personāla vadība
15:48, 21. Jūl. 2015