Strukturētu elektronisko rēķinu dati Valsts ieņēmumu dienestam no 2026.gada 1.janvāra būs jāiesniedz visiem uzņēmumiem, kas e-rēķinus lieto darījumos ar budžeta iestādēm.

Tas izriet no Finanšu ministrijas izstrādātās kārtības, kādā organizē un īsteno strukturētu e-rēķinu apriti un kādā iesniedz strukturētu e-rēķinu datus Valsts ieņēmumu dienestam no 2026.gada 1.janvāri. Ministru kabineta noteikumu projekts patlaban ir saskaņošanā ar ministrijām un sociālajiem partneriem, tas vēl jāpieņem valdības sēdē.

Paredzēts, ka e-rēķinu aprite var notikt, izmantojot vienu vai vairākus no šādiem piegādes kanāliem:

  • oficiālo elektronisko adresi (ja tā ir aktivizēta),
  • pakalpojumu sniedzēja jeb operatora nodrošinātu kanālu vai
  • citu elektronisko piegādes kanālu (piemēram, starpsistēmu integrāciju vai e-pastu).

Uzņēmumiem jāvienojas par izmantoto piegādes kanālu savstarpējai rēķinu apritei.

E-rēķinu dati VID iesniedzami caur VID izveidotu un uzturētu e-rēķinu iesniegšanas risinājumu, kurš nodrošina datu pieņemšanu XML formātā saskaņā ar “UBL 2.1” un “PEPPOL BIS Billing 3.0” specifikāciju.

Atkarībā no izvēlētā piegādes kanāla e-rēķini VID iesniedzami šādos veidos:

  • izmantojot oficiālo elektronisko adresi;
  • izmantojot operatora jeb pakalpojumu sniedzēja kanālu, kas ir integrēts ar VID lietotājprogrammatūras saskarni;
  • izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotājprogrammatūras saskarni vai augšupielādes funkcionalitāti, ja e-rēķinu apmaiņa notiek pa citiem kanāliem.

Ja e-rēķinu apritei izmanto oficiālo elektronisko adresi, oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma nodrošina automātisku e-rēķina ziņojuma iesniegšanu VID.

Ja uzņēmums savstarpējai e-rēķinu aprites nodrošināšanai izvēlas lietot šo noteikumu pakalpojumu sniedzēja jeb operatora nodrošinātu kanālu, VID saņem e-rēķinu ziņojumu, izmantojot operatora kanālu, kas ir integrēts ar VID lietotājprogrammatūras saskarni. 

Ja e-rēķinu apritei tiek izmantots cits kanāls (piemēram, e-pasts vai starpsistēmu savienojums), e-rēķins VID jāiesniedz manuāli, izmantojot VID EDS funkcionalitāti (augšupielādes iespēju).

Šādā gadījumā e-rēķins VID iesniedzams vienu reizi piecu darbdienu laikā pēc tā nosūtīšanas. Ja iesniegšana šajā termiņā nav iespējama tehnisku traucējumu dēļ, par to jāziņo VID EDS sistēmā, norādot iemeslu, un e-rēķins jāiesniedz nākamajā darbdienā pēc traucējumu novēršanas. Citu iemeslu gadījumā rēķinu var iesniegt līdz 30 kalendāra dienām pēc termiņa, par to iepriekš informējot VID.

Jūnijā Saeimā pieņemtie grozījumi Grāmatvedības likumā nosaka, ka visiem Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem savstarpējie norēķini elektroniski būs jāievieš no 2028.gada 1.janvāra.

Iepriekš bija noteikts, ka strukturēti e-rēķini visiem uzņēmumiem jāsāk lietot, sākot ar 2026.gada 1.janvāri. Ieviešanas termiņš par diviem gadiem tika pagarināts, lai mazajiem uzņēmumiem, pašnodarbinātajiem, reliģiskajām un sabiedriskajām organizācijām, kā arī citiem uzņēmumiem dotu pietiekami daudz laika sagatavoties tehnoloģiski un organizatoriski pilnvērtīgai e-rēķinu ieviešanai.

Kopš 2025.gada 1.janvāra e-rēķini ir obligāti tikai norēķinos ar budžeta iestādēm.

Par e-rēķinu ieviešanas aktualitātēm, kā arī citiem svarīgiem jautājumiem saistībā ar uzņēmumu elektronizācijas procesiem aicinām apmeklēt ikgadējo izstādi-forumu “Uzņēmuma elektronizācija 2025”, kas norisināsies 2025.gada 25.septembrī “ATTA CENTRE”.