Eiropas Savienības dalībvalstis ir vienojušās pastiprināt ierobežojošos pasākumus pret agresorvalsti Krieviju un tās atbalstītāju Baltkrieviju, 2025.gada 23.oktobrī pieņemot 19.sankciju pakotni, informē Finanšu izlūkošanas dienests.

Jaunā sankciju kārta būtiski ietekmēs Krievijas enerģētikas sektoru, nosakot sašķidrinātās dabasgāzes importa aizliegumu, finanšu sektoru, ierobežojot maksājumu instrumentu izsniegšanu, un ēnu floti, sankciju sarakstu papildinot ar 116 jauniem ēnu flotes kuģiem.

Galvenie sankciju 19. kārtas elementi:

  • sašķidrinātās dabasgāzes importa aizliegums. Jaunā sankciju kārta nosaka Krievijas izcelsmes (vai no Krievijas eksportētas) sašķidrinātās dabasgāzes pirkšanas, importa un pārvešanas aizliegumu no 2027.gada 1.janvāra;
  • maksājumu instrumentu izsniegšanas aizliegums. Ar jauno sankciju kārtu Eiropas Savienībā (ES) aizliegta maksājumu instrumentu izsniegšanaKrievijas valstspiederīgajiem vai fiziskām personām, kas uzturas Krievijā, vai jebkurai juridiskai personai, vienībai vai struktūrai, kas iedibināta Krievijā;
  • potenciāls, kura attīstība var sekmēt Krievijas militārās spējas – speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) aizliegums. Apzinoties potenciālos riskus, kādus jaunu uzņēmumu piesaiste SEZ var radīt, ar jauno sankciju kārtu tiek aizliegta jebkāda veida iesaiste uzņēmumu, kas atrodas atsevišķos Krievijas SEZ, īpašumtiesību struktūrās, tajā skaitā dibināt kopuzņēmumus, kā arī slēgt jebkāda veida līgumus ar šādiem uzņēmumiem;
  • par pakalpojumu sniegšanu ir jāsaņem kompetentās iestādes atļauja. Par tādu pakalpojumu sniegšanu, kas nav aizliegta, Krievijas varas iestādēm, būs obligāti nepieciešams saņemt ES dalībvalsts kompetentās iestādes atļauju;
  • mērķētajās finanšu sankcijās noteiktas jaunas definīcijas terminiem: “īpašumā” un “kontrolē”. Šo terminu definēšana stiprinās tiesisko noteiktību un vienotu praksi ES dalībvalstīs. Līdz šim ES iestādes vadlīniju formā skaidroja šos terminus. Tagad termini iestrādāti regulās un kļūst juridiski saistoši. Būtiski uzsvērt, ka regulā iestrādātās definīcijas atbilst ES iestāžu iepriekš skaidrotajām definīcijām, tādēļ terminu piemērošanas prakse paliks nemainīga.

Vēl arī papildināti ES sankciju saraksti ar:

  • 45 juridiskām personām, kas atbalsta Krievijas aizsardzības un drošības sektoru, tajā skaitā trešo valstu juridiskas personas;
  • astoņām kredītiestādēm ar kurām ir aizliegts iesaistīties jebkādos darījumos;
  • 116 “ēnu flotes” kuģiem vai kuģošanas līdzekļiem;
  • četrām bankām, kas ārpus Krievijas izmanto Krievijas Centrālās bankas finanšu ziņojumapmaiņas sistēmu, kurus izveidojusi Krievijas Centrālā banka;
  • sešām finanšu iestādēm, kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus;
  • 11 SEZ, kurās nav atļauts būt par līdzdalībnieku, dibināt jaunu kopuzņēmumu, vienību vai struktūru, kā arī slēgt preču pirkumu vai pakalpojumu līgumus ar juridisku personu, kas ir reģistrēta kāda no sarakstā iekļautajām SEZ;
  • vienu kriptoaktīvu.

Lai izvairītos no iespējama sankciju apiešanas riska caur Baltkrieviju, liela daļa jauno ierobežojumu attiecināmi arī uz Baltkrieviju. Papildus noteikti ierobežojumi, kas saistīti ar datoru programmatūras izstrādes, uzstādīšanas un uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu.