Sākot ar 2028.gada 1.janvāri attaisnojuma dokumentu, ko uzņēmums iesniedz citam uzņēmumam, kas nav budžeta iestāde, būs jānoformē kā e-rēķinu, to paredz 2025.gada 27.maijā apstiprinātais ziņojums “Par strukturētu elektronisko rēķinu ieviešanas gaitu”. Sagatavotais informatīvais ziņojums rosināja pārcelt obligātas e-rēķinu aprites ieviešanu starp uzņēmumiem, kas nav budžeta iestādes, no 2026.gada 1.janvāra uz 2028.gada 1.janvāri, kā arī ieviest pārejas periodu brīvprātīgai lietošanai no 2026.gada 30.marta, informē Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.

Esošā situācija e-rēķinu obligātā apritē ar budžeta iestādēm parādījusi, ka īpaši mazie un vidējie uzņēmumi  vēl nav gatavi tikai elektroniskai rēķinu apritei strukturētā formā, tam nepieciešams papildus pielāgošanās laiks. Uzņēmumiem (tajā skaitā fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību) ir nepieciešams nodrošināt samērīgu laiku informācijas sistēmu un procesu pielāgošanai, tostarp tehnoloģisko nepilnību novēršanai, kas nereti izgaismojas vien pilnvērtīga procesa īstenošanas brīdī. Uz to ir uzmanību vērsušas arī tādas nozari pārstāvošas organizācijas kā Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija.

Pienākums izmantot e-rēķinu norēķinos starp valsts pārvaldi un Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem netiek mainīts, tas turpinās tāpat kā līdz šim: no 2025.gada 1.janvāra Latvijā reģistrēti uzņēmumi (visi Grāmatvedības likuma subjekti) attaisnojuma dokumentu, kuru izsniedz budžeta iestādei (tas ir, budžeta iestādei, no valsts budžeta daļēji finansētai atvasinātai publiskai personai un budžeta nefinansētai iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē) – preces vai pakalpojuma saņēmējam – rēķinu, noformē kā strukturētu elektronisko rēķinu.