Elektronizācija un mākslīgā intelekta izmantošana uzņēmumiem paver daudz jaunu iespēju strādāt efektīvāk un produktīvāk, tomēr vienlaikus rodas virkne praktisku un juridisku izaicinājumu, kuriem jau tuvākajā laikā būs nepieciešami risinājumi. Lai neradītu nopietnus sarežģījumus ļoti daudzu uzņēmumu darbā, nekavējoties ir nepieciešamas atbildes uz jautājumiem par e-rēķinu ieviešanu Latvijā, atzina izstādes un foruma “Uzņēmuma elektronizācija 2025” dalībnieki.
Strukturēti elektroniskie rēķini jeb e-rēķini jau tagad ir obligāti jālieto norēķinos ar budžeta iestādēm, bet no 2026.gada 1.janvāra rēķinu informācija būs jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam. Diemžēl uzņēmumiem joprojām nav detalizētas informācijas par šo procesu un nepieciešamajām darbībām noteiktās situācijas. Piemēram, kā rīkoties gadījumos, kad e-rēķina formā klientiem ir izrakstīti avansa rēķini, informācija ir iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam, bet šie rēķini dažādu iemeslu dēļ netiek apmaksāti, savukārt uzņēmumam ir aprēķināts nodoklis, kas pēc būtības nebūtu jāmaksā.
Diemžēl Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks e-rēķinu aprites un datu iesniegšanas kārtību, vēl nav pieņemti, jo turpinās to saskaņošana. Arī Valsts ieņēmumu dienests precīzas atbildes uz uzņēmēju jautājumiem pagaidām nesniedz. Jāņem vērā, ka uzņēmumiem, kam jau tagad e-rēķini jālieto obligāti, nepieciešams veikts savu sistēmu un procesu pielāgošanu jaunajām prasībām, kas nozīmē arī papildu laiku un resursus. Foruma dalībnieki pauda nopietnas bažas, ka tas apdraud ne tikai datu iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestam uzsākšanu no nākamā gada janvāra, bet arī veiksmīgu pāreju uz e-rēķinu izmantošanu no 2028.gada, kad tā būs obligāta visiem Latvijā reģistrētajiem uzņēmumiem.
Forumā notikušās diskusijas dalībnieki tomēr akcentēja, ka, sadarbojoties Valsts ieņēmumu dienestam, Valsts digitālās attīstības aģentūrai, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijai, e-rēķinu piegādes operatoriem, uzņēmējiem un citām ieinteresētajām pusēm, patlaban tiek aktīvi strādāts pie dažādu trūkumu novēršanas un procesu pilnveidošanas, lai e-rēķinu ieviešana noritētu veiksmīgi.
Tiks uzlabotas arī valsts pārvaldes pakalpojumu portāla “Latvija.lv” iespējas darbam ar e-rēķiniem. Tas ir īpaši svarīgi nelieliem uzņēmumiem, kuriem nav pieejami integrēti e-rēķinu ģenerēšanas un nosūtīšanas risinājumi.
Diskusijas dalībnieki atzina, ka e-rēķini uzņēmumiem paver ne tikai automatizācijas iespējas, bet arī ļauj pārskatīt un efektivizēt citus iekšējos procesus. Lielie uzņēmumi e-rēķinu priekšrocības un ieguvumus izmanto jau tagad, savukārt nelieliem uzņēmumiem nepieciešami piemēroti rīki e-rēķinu sagatavošanai un apstrādei.
Diskusijā par e-rēķinu ieviešanu piedalījās Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas valdes loceklis Raivo Pede, AS “Unifiedpost” vadītājs Latvijā Edgars Strazds, Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vietnieks Jānis Upmanis, AAS "BALTA" vecākā grāmatvede, e-rēķinu ieviešanas projekta vadītāja Inese Roze, bet to vadīja SIA "Jumis Pro" produktu vadītājs Andis Gulbis.
Ikgadējās izstādes un foruma “Uzņēmuma elektronizācija” mērķis ir iepazīstināt tā dalībniekus ar modernākajiem digitālajiem risinājumiem uzņēmumu procesu efektivitātes un produktivitātes palielināšanai, kā arī iepazīstināt ar ekspertu skaidrojumu par elektronizācijas praktiskajiem un juridiskajiem aspektiem. Šā gada forumā īpaša uzmanība tika pievērsta digitalizācijas finansēšanas iespējām, juridiskajiem aspektiem, e-rēķinu ieviešanai un mākslīgā intelekta izmantošanai.
Izstādi un forumu “Uzņēmuma elektronizācija” rīko SIA “Izdevniecība iŽurnāli”.