Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) laikā no 2013.gada jūnija līdz 2014.gada jūnijam īstenojis uzraudzības projektu, kā rezultātā tika izvērtēti līguma noteikumi un īstenotā komercprakse / reklāma autoskolu pakalpojumu jomā. PTAC galvenās konstatētās problēmas – netaisnīgi līguma noteikumi patērētājiem piedāvātajos līgumos, kā arī papildus maksājumi, kas nav ietverti sākotnējā informācijā patērētājiem. Ņemot vērā projektā secināto, ir izstrādāti ieteikumi patērētājiem, izvēloties un slēdzot līgumus ar autoskolām, informē PTAC.
PTAC konstatēja, ka autoskolu pakalpojumu sniedzēji pakalpojumu līgumos ietver netaisnīgus līguma noteikumus, kā arī īstenota negodīga komercprakse. Projekta laikā sadarbībā ar PTAC visi komersanti konstatētos pārkāpumus ir novērsuši, iesniedzot rakstveida apņemšanās, ar kurām var iepazīties PTAC mājaslapā.
Projekts tika īstenots, ņemot vērā patērētāju saņemtās sūdzības un PTAC apzinātās problēmas konkrētajā nozarē. PTAC mājaslapā veiktajā aptaujā par Latvijas iedzīvotāju pieredzi autoskolu pakalpojumu izmantošanā, atbildot uz jautājumu Vai jums nācies saskarties ar gadījumiem, kad reklāmā norādītā informācija par autoskolas pakalpojumu maksu neatbilst īstenībai?, 71% respondentu atbildēja apstiprinoši.
Projekta ietvaros tika vērtēti 15 autoskolu pakalpojumu līgumi, līgumu projekti un reklāmas materiāli. Izvēloties projekta uzraudzības objektus, tika ņemtas vērā patērētāju sūdzības par attiecīgās nozares komersantiem, kā arī uzņēmumi, kuri uzskatāmi par nozīmīgākajiem / lielākajiem attiecīgās nozares tirgus dalībniekiem.
PTAC konstatēja, ka lielākā daļa pārkāpumu ir saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem. Autoskolu pakalpojumu līgumos biežāk konstatētie netaisnīgie līguma noteikumi ir šādi:
- līgumsoda vai cita veida kompensācijas piemērošana;
- nevienlīdzīgas tiesības līgumslēdzēju pusēm;
- gadījumi, kad pakalpojuma sniedzējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma.
- noteikumi, kas ir neskaidri.
Tāpat PTAC darbību rezultātā tika novērsti Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma pārkāpumi autoskolu veiktajās darbībās. Īpaša uzmanība tika pievērsta tam, vai autoskolu pakalpojumu sniedzēja pirms pakalpojuma iegādes sniegtā informācija ir patiesa un pilnīga, piemēram, vai autoskolas reklāmā un citos komerciālajos paziņojumos piedāvātajā cenā par transportlīdzekļa vadītāju teorētisko apmācību ir ietverti visi maksājumi:
- maksa par patērētāja reģistrāciju autoskolā;
- ar patērētāja dokumentu noformēšanu autoskolā saistītā maksa;
- maksa par apmācības kartes izsniegšanu patērētājam;
- maksa par patērētāja reģistrāciju Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).
Pārbaudīto autoskolu pakalpojumu sniedzēji ar rakstveida apņemšanos apliecinājuši, ka turpmāk nepiemēros PTAC konstatētos netaisnīgos līguma noteikumus ar patērētājiem jau noslēgtajos līgumos, kā arī veiks labojumus turpmāk patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos.
PTAC ir informējis CSDD par izstrādātajiem ieteikumiem patērētājiem, kas tiks publicēti arī CSDD mājaslapā.
Ieteikumi patērētājiem Kas jāņem vērā, izvēloties un slēdzot līgumu ar autoskolu .