Šā gada 20. augustā stājas spēkā grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 344 "Gada pārskata sagatavošanas kārtība", nosakot vairākas prasības budžeta iestāžu gada pārskata sagatavošanai.

Grozījumos paredzēts:

  • izslēgt prasību finanšu pārskata skaidrojumā sniegt informāciju par darījumu, kas ir vienāds ar 1 000 000 eiro absolūtajā vērtībā vai lielāks.

Līdz šim budžeta iestādes sniedza skaidrojumu par būtiskām gada pārskata posteņu izmaiņām un papildus par darījumiem, kas vienādi vai lielāki par 1 000 000 eiro absolūtajā vērtībā. Izvērtējot 2019. gada pārskatā sniegto informāciju, secināts, ka šī informācija bieži pārklājas, atkārtojas un rada neizpratni gada pārskata lietotājiem. Turpmāk paredzēts, ka gada pārskatā sniedz informāciju tikai par būtiskām finanšu pārskata posteņu izmaiņām, kas ietver arī darījumus, kas vienādi vai lielāki par 1 000 000 eiro absolūtajā vērtībā;

  • precizēt naudas plūsmas pārskata un pārskata par darbības finansiālajiem rezultātiem posteņu skaidrojumā noteikto formulu izmaiņu aprēķinam.

MK noteikumu Nr. 344 esošajā redakcijā posteņu izmaiņu aprēķins procentos ir noteikts kā pārskata gadā postenī uzrādīto darījumu kopsumma attiecībā pret iepriekšējā gadā postenī uzrādīto darījumu kopsummu. Lai nodrošinātu vienveidīgu un saprotamu skaidrojumu par būtiskām posteņa izmaiņām saskaņā ar MK noteikumu Nr. 344 113.1. apakšpunktu, ar grozījumiem paredzēts precizēt izmaiņu aprēķina formulu procentuālā izteiksmē, salīdzinot starpību (jeb izmaiņas) – darījumu kopsummu pārskata gadā mīnus darījumu kopsumma iepriekšējā gadā pret iepriekšējā gadā postenī uzrādīto darījumu kopsummu.

  • izslēgt prasību, ka iestādes vadītājs gada pārskata inventarizācijas ietvaros ePārskatos paraksta salīdzināšanās aktus par grāmatvedības kontu atlikumiem un darījumiem starp vispārējās valdības sektora struktūrām, izņemot to kontrolētus un finansētus komersantus (vispārējās valdības sektora struktūras).

Gada slēguma inventarizācijas ietvaros budžeta iestādes ePārskatos sagatavo salīdzināšanās aktus par grāmatvedības kontu atlikumiem pārskata perioda beigās un darījumiem pārskata periodā starp vispārējās valdības sektora struktūrām un līdz šim tos parakstīja atbildīgais finanšu darbinieks un iestādes vadītājs vai tā pilnvarota persona. Taču pilnveidojot budžeta iestāžu gada pārskata sagatavošanas iekšējās procedūras, saņemti ierosinājumi šādus aktus parakstīt tikai atbildīgajam finanšu darbiniekam.

  • izslēgt prasību sniegt skaidrojumu par konsolidācijas posteņiem un summām.

Ministrijas, centrālās valsts iestādes un pašvaldības konsolidētos gada pārskatus sagatavo ePārskatos. Lai nodrošinātu lietotājiem izpratni par konsolidētajā pārskatā apvienoto gada pārskatu posteņiem un summām, kas konsolidācijā izslēgtas, līdz šim bija nepieciešams konsolidētajā pārskatā atsevišķi iekļaut šādu informāciju. Pilnveidojot ePārskatus, rasta iespēja lietotājiem darīt pieejamu darba procesā sagatavoto informāciju par konsolidācijas posteņiem un summām pie attiecīgajām finanšu pārskatu un budžeta pārskatu veidlapām un to pielikumiem, tāpēc papildus šādu informāciju nav nepieciešams sniegt.

  • papildināt ar prasību sniegt informāciju par darījuma partnera institucionālo sektoru aktīvu un pasīvu saņemšanas/nodošanas darījumos bez atlīdzības starp vispārējās valdības sektora struktūrām.

Lai nodrošinātu informāciju konsolidācijas vajadzībām, gada pārskatā sniedz skaidrojumu par pārskata gadā bez atlīdzības saņemtajiem un nodotajiem ilgtermiņa ieguldījumiem starp vispārējā vadības sektora struktūrām. Pilnvērtīgai konsolidācijas veikšanai un konsolidējamo darījumu pārbaudei šo skaidrojumu nepieciešams papildināt ar informāciju par darījuma partnera institucionālo sektoru.

  • precizēt prasības informācijas sniegšanai gada pārskata pielikumā par prasībām un saistībām, kas radušās uzskaitot Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrētos nodokļus, nodevas un citus tā administrētos uz valsts budžetu attiecināmos maksājumus (valsts budžeta ieņēmumi) saskaņā ar uzkrāšanas principu.

Ņemot vērā normatīvajos aktos, kas nosaka maksājumu veikšanu vienotajā nodokļu kontā un to attiecināšanu uz VID prasībām pret  nodokļu maksātāju, ietvertās normas, VID 2021. gadā ieviešot uzkrāšanas principu valsts budžeta ieņēmumu uzskaitē un izvērtējot informāciju, kas sniedzama gada pārskatā, konstatēti nepieciešamie precizējumi informācijas detalizācijā par prasību un saistību izmaiņām pārskata gadā. MK noteikumi Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs" paredz atzīt ieņēmumus vai ieņēmumu samazinājumu pārskata gadā aplēses izmaiņu gadījumos, tai skaitā attiecībā uz iepriekšējos pārskata gados atzītiem valsts budžeta ieņēmumiem, piemēram, nodokļa maksātājam iesniedzot precizētu deklarāciju par iepriekšējiem taksācijas periodiem. MK noteikumu Nr. 344 grozījumos veikti šādi precizējumi pārskatā par izmaiņām prasībās:

  • apvienotas ailes par aprēķinātiem valsts budžeta ieņēmumiem pārskata gadā un iepriekšējos gados, kā arī par saņemtiem maksājumiem par pārskata gadu un par iepriekšējiem gadiem;
  • piešķirtos atvieglojumus norāda atsevišķā piezīmē, attiecīgam ieņēmumu veidam norādot informāciju par pārskata periodu un par iepriekšējo pārskata periodu.

Kā arī MK noteikumos Nr. 344 veikti šādi precizējumi pārskatā par izmaiņām saistībās:

  • precizēts ailes par saņemtajiem maksājumiem par nākamajiem pārskata gadiem nosaukums;
  • apvienotas ailes par aprēķinātām saistībām par pārskata gadu un par iepriekšējiem gadiem, jo VID šādu aprēķinu veic atbilstoši nodokļu maksātāju iesniegtām deklarācijām vai to precizējumiem pārskata gadā.

Valsts kase paredzējusi veikt izmaiņas ePārskatos līdz šā gada 1. oktobrim, lai nodrošinātu, ka budžeta iestādēm uzsākot 2021. gada pārskata sagatavošanu ir ieviestas visas noteikumu grozījumos minētās izmaiņas.