Otrdien, 3.februārī, Ministru kabineta sēdē tika izskatīts un apstiprināts informatīvais ziņojums par paveikto saistībā ar Satiksmes ministrijas (SM) izvirzītajiem priekšlikumiem Krievijas ekonomisko sankciju negatīvo seku mazināšanai tranzīta un loģistikas jomā, informē Finanšu ministrija (FM).

Izvērtējot SM sagatavotos priekšlikumus saistībā ar fiskālā pārstāvja darbības nosacījumu pilnveidošanu, FM ir atbalstījusi ierosinājumu fiskālajam pārstāvim[1] sniegt iespēju pārstāvēt Eiropas Savienības (ES) pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātājus, kuri nav reģistrēti PVN reģistrā. Līdz ar to paredzēts veikt grozījumus Pievienotās vērtības nodokļa likumā, nosakot, ka fiskālais pārstāvis var pārstāvēt arī citas ES dalībvalsts nodokļu maksātāju, kurš nav reģistrēts citas dalībvalsts PVN maksātāju reģistrā. 

Tika izskatīts arī priekšlikums attiecībā uz gadījumiem, kad tranzīta krava tiek nogādāta saņēmēja muitas iestādē ar neskartiem nodrošinājumiem, bet kravas saturā tiek konstatētas neatbilstības starp precēm un pavaddokumentiem. SM bija ierosinājusi dot kravas piegādātājam saprātīgu termiņu, lai noskaidrotu neatbilstību iemeslus un iesniegtu muitas iestādēm dokumentāru apliecinājumu neatbilstību rašanās iemesliem, nepiemērojot muitas sankcijas un automātisku muitas parāda aprēķinu.

Ņemot vērā administratīvo praksi un muitas statistiku, komersantiem nav būtisku problēmu ar šādām kravas neatbilstībām, tādēļ šis priekšlikums netika atbalstīts. Vienlaikus jānorāda, ka problēmas, konstatējot neatbilstības starp tranzīta kravā esošajām precēm un to pavaddokumentiem, šobrīd tiek risinātas atbilstoši ES muitas normatīvajiem aktiem.

Viens no priekšlikumiem aicināja normatīvajos aktos paredzēt regulējumu, kas atļauj apvienot visus muitas un akcīzes jomā iesniedzamos galvojumus zem viena nodrošinājuma – vienas kredītiestādes garantijas vai saistību izpildes apdrošināšanas polises veidā. Šobrīd Valsts ieņēmumu dienesta izmantotās datu sistēmas nav iespējams piemērot vienota galvojuma administrēšanas un kontroles nodrošināšanai. Tāpat jānorāda, ka saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem tiks veidota Eiropas Komisijas centrālā sistēma importa galvojumu reģistrēšanai, kas neparedzēs vienotas summas izmantošanu un kontroli arī tranzītam, tādējādi ES līmenī tās tiks kontrolētas un administrētas atsevišķi. 

Konceptuāli tika atbalstīts SM priekšlikums par akcīzes, muitas un parastās noliktavas apvienošanu, paredzot noliktavu apvienošanu kā alternatīvu iespēju, ko iekļaut normatīvajos aktos papildus jau esošajam regulējumam, nosakot konkrētus kritērijus, kādiem jāizpildās, lai komersants varētu uz to pretendēt. Pieļaujama nebūtu vienīgi apvienošana attiecībā uz naftas produktu vai spirtu saturošu produktu uzglabāšanu, kā arī atliktā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā esošo Kopienas statusa preču ražošanu.

Visi SM iesniegtie priekšlikumi izvērtēti, piedaloties SM, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas, Latvijas Nacionālās kravu ekspeditoru un loģistikas asociācijas “LAFF”, Latvijas Loģistikas asociācijas, Latvijas Alkohola nozares asociācijas un Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālās asociācijas pārstāvjiem un priekšlikuma par galvojuma apvienošanu izskatīšanā – Latvijas Komercbanku asociācijas un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas pārstāvjiem.


[1] Fiskālais pārstāvis - reģistrēts PVN maksātājs, kas saskaņā ar rakstisku vienošanos pārstāv citas dalībvalsts PVN maksātāju vai ES teritorijā nereģistrētu PVN maksātāju saistībā ar visu veidu precēm, ievērojot akcīzes nodokli un akcīzes preču apriti regulējošajos normatīvajos aktos izvirzītās prasības, un maksā PVN valsts budžetā.