Katram grāmatvedim ir viņa uzticamais palīgs – grāmatvedības programma. Jau iepriekš esam rakstījuši par dažādām Latvijā izmantotām programmām. Šoreiz pievērsīsimies vienai no populārākajām – "VISMA Horizon", kas kādreiz bija pazīstama ar nosaukumu "Apvārsnis". Uz sarunu aicinām produkta attīstības vadītāju Artūru Ernštreitu.

Iepriekš bija "Apvārsnis", pēc tam "Horizon", tagad ir "VISMA Horizon". Ko tas īsti nozīmē?

Vēsture ir sena un bagāta. Grāmatvedības sistēmu, kas ir sākums šobrīd labi zināmajam "VISMA Horizon", sāka veidot pirms 26 gadiem, un daudziem klientiem tā bija pirmā datorprogramma. Šo gadu gaitā esam piedzīvojuši galvu reibinošu funkcionalitātes attīstību. Produkts ir attīstījies un likumsakarīgi mainījis arī nosaukumu. Lai gan joprojām visa "Horizon" izstrāde un attīstība notiek Latvijā, tagad tā ir daļa no norvēģu IT uzņēmumu grupas "Visma" produktu portfeļa. Tas nozīmē augstākus klientu apkalpošanas standartus un labākas klientu atbalsta sistēmas.

Tātad varam gaidīt Latvijā arī citus "Visma" produktus grāmatvežiem?

Domāju, ka mūsu galvenais produkts Latvijā vēl ilgi būs "Horizon". Tam ir milzīga klientu bāze, un joprojām ik gadu vairāk nekā miljons eiro tiek ieguldīts tā attīstībā. Tāpat "Visma" grupa ļoti daudz investē jaunas paaudzes risinājumos. Tuvāko papildinājumu mūsu produktu piedāvājumā grāmatvežiem gaidām pēc dažiem gadiem, kad Latvijas likumdošanas prasības spēs atbalstīt jaunais "Visma" veidotais mākoņrisinājums Visma.net.

Minējāt, ka ieguldāt "Horizon" attīstībā. Ko no ieguldījumiem visvairāk jūt grāmatveži?

Pēdējā pusgada laikā daudz pūļu ir veltīts, nodrošinot programmas atbilstību jaunajām likumdošanas prasībām. Panākt, lai grāmatveži var sarēķināt algas un veikt citus darbus tikpat ērti kā iepriekš, nebija viegls uzdevums, un varam būt gandarīti, ka mums to izdevās izdarīt laikus. Visvairāk sistēmas lietotāji grāmatvedības jomā novērtē dažādus uzlabojumus, kuru mērķis ir samazināt monotonas, manuālas darbības. Piemēram, maksājumu ievadīšana bankā. Turpinām strādāt pie tā, lai grāmatveži varētu vairāk nodarboties ar analīzi, uzlabojumiem un tamlīdzīgiem uzdevumiem ar lielu pievienoto vērtību, kur vajadzīgs cilvēka radošums un intelekts.

"VISMA Horizon" izmanto ne tikai grāmatvedībai. Vai attīstāties arī citās jomās?

Grāmatvedības uzskaite ir tikai daļa no "Horizon" funkcionalitātes. Mūsu galvenais mērķis ir nodrošināt efektivitāti iespējami daudziem mūsu klientu procesiem. Ja procesi ir pareizi organizēti, tad datus mēs varam iegūt procesa laikā, nevis likt grāmatvežiem tos ievadīt procesa beigās. Tāpēc šobrīd aktīvi attīstām darbinieku pašapkalpošanās portālu "VISMA HoP". Uzņēmuma darbinieki daudzus uzdevums var veikt paši, turklāt to var izdarīt jebkurā vietā, kur pieejams dators vai tālrunis ar interneta pieslēgumu. Ieguvumus redz ne tikai grāmatvedība, kurai vairs nav jānodarbojas ar izziņu izsniegšanu un dokumentu vākšanu, bet arī personāla cilvēki, vadība un paši darbinieki.

Vai pašapkalpošanās sistēma "VISMA HoP" attiecas tikai uz personāla lietām vai nodrošina arī kādus citus procesus?

Personāls ir tikai viena daļa "HoP" funkcionalitātes. Tikko izveidojām arī Materiālo vērtību moduli, kas nodrošina precīzāku kontroli pār pamatlīdzekļiem, kas atrodas darbinieka pārziņā. Turklāt jums nav nepieciešams apstaigāt pusi uzņēmuma, lai savāktu parakstus pamatlīdzekļa kustības gadījumā. Daudzi klienti novērtē "HoP" Atskaišu moduli, kas ļauj attālināti piekļūt iepriekš definētām "Horizon" atskaitēm un ērti izmantot tās arī darbiniekiem, kas nav uzskaites programmas lietotāji.

Vai piedāvājat atskaites attēlot arī vizuāli – grafikos un diagrammās?

Šādu iespēju no pagājušā gada rudens nodrošinām ar speciālu "Horzion" klientiem pieejamu rīku – "Cloud BI". Dati nāk no "Horizon" un, ja nepieciešams, arī citiem avotiem, atjaunojas reizi dienā un ir pieejami jebkurā ierīcē ar interneta pieslēgumu. Tas ļauj vadītājiem un analītiķiem viegli uztveramā veidā piekļūt būtiskākajiem uzņēmuma darbības finanšu rādītājiem. Šobrīd ir virsgrāmatas dati, kurus papildinām ar informāciju no noliktavas. Tas ļauj vadītājiem jebkurā brīdī piekļūt sev interesējošiem datiem, neapgrūtinot grāmatvedi.

Kas jūsu jaunos risinājumus izmanto aktīvāk – valsts vai privātā sektora klienti?

Apmēram 30% "Horizon" klientu ir valsts iestādes un pašvaldības, bet pārējie 70% – privātā sektora uzņēmumi. Privātajā sektorā klientu ir vairāk, līdz ar to vairākas lietas, piemēram, iepriekš minētais "Cloud BI", ir attīstītas, domājot par viņiem, un attiecīgi tiek plašāk izmantotas šajā sektorā. Savukārt valsts iestādes mēdz būt daudz lielākas un sarežģītākas, tāpēc tām, tāpat kā lielajiem uzņēmumiem, ir ļoti aktuāli pat it kā nelieli procesu efektivitātes uzlabojumi, piemēram, atteikšanās no iesniegumiem papīra formā. Ņemot vērā lielo apjomu, šāds uzlabojums sniedz milzīgus ietaupījumus.

Ko jaunu Latvijas uzņēmumiem piedāvāsiet šogad?

Šis gads ir īpašs ar to, ka "Horizon" plašā funkcionalitāte uzņēmumiem kļūs daudz pieejamāka. No agrākā licenču pārdošanas modeļa pārejam uz abonēšanas piedāvājumu. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem ir iespējams sākt "Horizon" lietošanu bez lielām investīcijām. Nelieli uzņēmumi var sākt ar pamatpaku, kas izmaksā tikai 35 EUR mēnesī, un attīstoties, ja nepieciešams, abonēt klāt papildu funkcionalitāti. Redzam, ka jaunajiem klientiem ļoti patīk šāds apmaksas modelis. No šī gada aprīļa abonēšanu piedāvāsim izmantot arī esošajiem klientiem, ja viņi to vēlēsies.

Uzzināt vairāk par VISMA Horizon.