2025.gadā plānots atteikties no diferencētā un ieviest fiksēto neapliekamo minimumu, vienlaikus paaugstinot iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes. To paredz šī gada 19.septembrī valdības atbalstītais informatīvais ziņojums par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025.–2027.gadā. Kādas izmaiņas ir plānotas?

Kā lēš valdība, darbaspēka nodokļu izmaiņu piedāvājums paredz palielināt neto ienākumus aptuveni 95% strādājošo jeb visiem, kuru bruto alga ir līdz 4000 eiro mēnesī, ar lielāko pieaugumu tieši darba ņēmējiem ar atalgojumu līdz 2500 eiro.

Minimālā alga un sociālās iemaksas

Minimālo algu no 2025.gada plānots paaugstināt līdz 740 eiro mēnesī pašreizējo 700 eiro vietā. Arī nākamajos gados plānots minimālās algas pieaugums:

  • 2026.gadā – 780 eiro mēnesī;
  • 2027.gadā – 820 eiro mēnesī;
  • 2028.gadā – 860 eiro mēnesī.

Tāpat no 2025.gada plānots palielināt valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un brīvprātīgo apdrošināšanas iemaksu objekta apmēru nākamajiem 3 gadiem, nosakot to 105 300 eiro gadā pašreizējo 78 100 eiro vietā.

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

Likmes un neapliekamais minimums

No 2025.gada paredzēts ieviest divu pakāpju iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes:

Tāpat no 2025.gada plānots atteikties no diferencētā neapliekamā minimuma un ieviest vienotu neapliekamo minimumu:

  • 2025.gadā – 510 eiro mēnesī;
  • 2026.gadā – 550 eiro mēnesī;
  • 2027.gadā – 570 eiro mēnesī.

Neapliekamais minimums tiks piemērots visiem darba ņēmējiem neatkarīgi no bruto ienākuma līmeņa. Šobrīd darba algām tiek piemērots Valsts ieņēmumu dienesta prognozētais diferencētais neapliekamais minimums no 0 līdz 500 eiro atkarībā no ienākumu līmeņa.

Savukārt pensionāriem no 2025.gada plānots palielināt neapliekamo minimumu no 6000 eiro gadā (500 eiro mēnesī) uz 12 000 eiro gadā (1000 eiro mēnesī). Šo neapliekamo minimumu piemēro pensiju izmaksātājs.

Tāpat no 2025.gada plānots ieviest IIN papildu likmi 3% apmērā ienākumiem virs 200 000 eiro gadā. Šajos ienākumos tiks ieskaitīti taksācijas gada ar IIN apliekamie ienākumi, tostarp ienākumi no kapitāla pieauguma un ienākumi no kapitāla, kas nav kapitāla pieaugums, kā arī no IIN atbrīvotās dividendes un likvidācijas kvota. Papildu likme tiks piemērota rezumējošā kārtībā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

No 2025.gada līdz 2029.gadam ar IIN apliekamajā ienākumā netiks iekļautas saņemtās summas, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības (ES) atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, un citiem pēc būtības un mērķa līdzvērtīgiem valsts institūciju veiktajiem atbalsta maksājumiem, piemēram, ES LIFE programmas līdzfinansētā projekta “Natura 2000 aizsargājamo teritoriju pārvaldības un apsaimniekošanas optimizācija” veiktajiem atbalsta maksājumiem programmās “Dzīvais mežs” un “Ziedu pļavas” u.c.

Palielināti labumu sliekšņi

No 2025.gada plānots paplašināt IIN atvieglojumu maksājumiem, ko darba devējs veic atbilstoši noslēgtajiem koplīgumiem par ārstniecības un ēdināšanas izdevumiem, ar pārcelšanās, izmitināšanas un transporta izdevumiem, nosakot, ka visu darbinieku izdevumu apmērs (to kopsumma) gadā nepārsniedz apmēru, kas iegūts, reizinot vidējo darbinieku skaitu ar 700 eiro.

No 2025.gada plānots palielināt IIN atvieglojumu bērna piedzimšanas pabalstam un bēru pabalstam, ko darba devējs izmaksā darbiniekam, līdz 500 eiro (2024.gadā – 250 eiro), bet darba devēja dāvanām – līdz 100 eiro (2024.gadā – 15 eiro) taksācijas gadā.

No 2025.gada plānots vienādot apmēru IIN atbrīvojuma konkursos un sacensībās saņemtajām mantiskajām un naudas balvām (prēmijām) un noteikt tām vienotu atbrīvojuma apmēra limitu 1500 eiro gadā.

Autoriem – nekas nemainās

Plānots pagarināt līdz 2027.gada 31.decembrim likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pārejas noteikumos paredzēto laika periodu, kurā autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet ienākuma izmaksātājs nodokļus (gan iedzīvotāju ienākuma nodokli, gan valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) ietur ienākuma gūšanas vietā, piemērojot 25% likmi.

Kā mainīsies algas?

Finanšu ministrijas mājas lapā ir ievietots algu kalkulators, kurā katrs var pārbaudīt, kā mainīsies viņa alga 2025.gadā. Laba ziņa uzņēmumiem – algu izmaksātājiem – uzņēmumiem darbaspēka izmaksas šo izmaiņu rezultātā nepalielinās, vismaz pēc šobrīd sagatavotā plāna. Savukārt alga uz rokas nedaudz palielināsies tiem darbiniekiem, kuriem alga ir līdz 4000 eiro, ar nosacījumu, ka algas nodokļa grāmatiņa ir iesniegta darba devējam.

Algu izmaiņas 2025.gadā, pieņemot, ka uzņēmumā ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa un darbiniekam nav apgādājamo:

Bruto alga, EUR

Alga uz rokas, EUR

2024.gadā

2025.gadā

Starpība

750

617,77

630,13

12,36

1000

777,54

796,83

19,29

1250

937,31

963,52

26,21

1500

1097,08

1130,21

33,14

1750

1254,36

1296,91

42,55

2000

1422,01

1463,60

41,59

2250

1593,51

1630,29

36,78

2500

1765,01

1796,99

31,98

2750

1936,51

1963,68

27,17

3000

2108,01

2130,38

22,36

3250

2279,51

2297,07

17,56

3500

2451,01

2463,76

12,75

3750

2622,51

2630,46

7,95

4000

2794,01

2797,15

3,14

4250

2965,51

2963,84

–1,67

4500

3137,01

3130,54

–6,47

4750

3308,51

3297,23

–11,28

5000

3480,01

3463,93

–16,09

5250

3651,51

3630,62

–20,89

5500

3823,01

3797,31

–25,70

5750

3994,51

3964,01

–30,50

6000

4166,01

4130,70

–35,31

Savukārt, ja darbiniekam uzņēmumā nav iesniegta algas nodokļa grāmatiņa, tāpat arī visiem, kuri kādu darbu veic uz uzņēmuma līguma pamata, jārēķinās ar algas samazinājumu.

Piemērs

Darbiniekam ir noteikta bruto alga 1500 EUR apmērā, algas nodokļa grāmatiņa nav iesniegta darba vietā. 2024.gadā IIN tiek piemērots 23% apmērā, 2025.gadā ­– 25,5% apmērā. Darba ņēmēja sociālās iemaksas piemērotas abos gados vienādi – 10,5%. Alga uz rokas:

  • 2024.gadā – 1029 EUR;
  • 2025.gadā – 1000,16 EUR.

Tātad samazinājums ir 28,84 EUR.

Tāpat ar algas samazinājumu jārēķinās strādājošajiem pensionāriem – lai arī pensionāru neapliekamais minimums tiek palielināts līdz 1000 eiro, to piemēro pensiju izmaksai, bet darba algai IIN aprēķina no pirmā eiro.

Jāpievērš arī uzmanība tam, ka ienākumos, par kuriem plānots maksāt papildu IIN likmi 3% apmērā, tiek ieskaitīti ienākumi no kapitāla pieauguma, piemēram, ja tiek pārdots nekustamais īpašums, uzņēmums, akcijas, virtuālā valūta u.c., tāpat arī ienākumi no kapitāla, kas nav kapitāla pieaugums, proti – dividendēm pielīdzināms ienākums, procentu ienākums, ienākums no privātajiem pensiju fondiem un dzīvības apdrošināšanas līgumiem u.c., kā arī “no IIN atbrīvotās dividendes un likvidācijas kvota”. Šim formulējumam gan jāsagaida precizējums, jo no pašreizējās redakcijas nav saprotams, vai tas ietver arī izmaksātās dividendes, no kurām jau ir ieturēts uzņēmumu ienākuma nodoklis. Šobrīd likumā par IIN dividendes un dividendēm pielīdzināms ienākums, kā arī likvidācijas kvota ir iekļauti kā ar IIN neapliekamie ienākumi (9.panta 1.daļas 2.1punkta a) apakšpunkts). Tāpēc visiem, kuri šobrīd peļņu atstāj uzņēmuma attīstībā, nevis izņem dividendēs, jāseko līdzi grozījumiem, lai neattaptos brīdī, kad, no iepriekšējos gados nopelnītās peļņas izmaksājot dividendes, papildus jāsamaksā arī IIN.

Citas nodokļu izmaiņas

Mikrouzņēmumu nodoklis

No 2025.gada plānots noteikt, ka mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātāja statuss tiks zaudēts, ja MUN maksātājam nav apgrozījuma. Plānots arī atcelt ierobežojumu MUN maksātājam (kas ir pārtraucis saimniecisko darbību un MUN maksāšanu taksācijas periodā un nav izvēlējies veikt saimniecisko darbību citā nodokļu režīmā) atkārtoti reģistrēties par MUN maksātāju, ja starplaikos netiek veikta saimnieciskā darbība.

Pievienotās vērtības nodoklis

Plānots turpināt piemērot pievienotās vērtības nodokļa samazināto likmi 12% apmērā likuma pielikumā minētajiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem arī turpmāk līdz 2028.gada 31.decembrim.

Akcīzes nodoklis

Plānots pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa (AKN) likmes degvielai, kā arī degvielai, dabasgāzei un naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, par CO2 komponenti:

  • 2025.gadā 10 eiro par 1 tonnu CO2;
  • 2026.gadā 20 eiro par 1 tonnu CO2.

Tāpat plānots atcelt AKN atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot AKN likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo.

Savukārt paaugstināt AKN likmi no 2025.gada plānots bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem, bet no 2027.gada – alkoholiskajiem dzērieniem, tostarp alum, tabakas izstrādājumiem un tamlīdzīgiem produktiem.

Transportlīdzekļu nodokļi

No 2025.gada plānots palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa (TEN) likmes par 10% un par TEN samaksas termiņu noteikt tā gada 31.janvāri, kas ir nākamais pēc kalendārā gada.

Savukārt no 2027.gada plānots palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.

Izložu un azartspēļu nodokļi

No 2025.gada plānots:

  • paaugstināt izložu nodokļa likmi līdz 15% apmēram;
  • paaugstināt azartspēļu nodevu (AN) par azartspēļu organizēšanas licences pārreģistrāciju līdz 45 000 eiro par katru kārtējo gadu.

Savukārt no 2027.gada plānots:

  • paaugstināt AN likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) līdz 40 440 eiro par kalendāro gadu;
  • paaugstināt AN likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) līdz 7440 eiro par kalendāro gadu;
  • paaugstināt AN likmi veiksmes spēlei pa tālruni, totalizatoram un derībām līdz 18% apmēram;
  • paaugstināt AN likmi bingo līdz 12% apmēram;
  • paaugstināt AN likmi likuma “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli” 3.panta 5.daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) līdz 15% apmēram.

Šīs ir plānotās izmaiņas, par kurām valdībā ir panākta vienošanās. Šobrīd norit darbs pie likumu projektu sagatavošanas un tikai pēc to apstiprināšanas Saeimā grozījumi stāsies spēkā. Līdz tam gan var vēl sagaidīt dažādus pavērsienus. Sekojam izmaiņām!