Publicējam Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavotā metodiskā materiāla "Par īpašo pievienotās vērtības nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas režīmu piemērošanu elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtiem pakalpojumiem" 3. daļu, kurā VID skaidro, kā noteikt pakalpojumu sniegšanas vietu elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtiem pakalpojumiem.

Ja pakalpojumus sniedz citas dalībvalsts reģistrētam nodokļa maksātājam

Ja elektronisko sakaru, apraides un elektroniskos pakalpojumus sniedz personai, kura ir nodokļa maksātāja, šo pakalpojumu sniegšanas vieta ir:

  • pakalpojuma saņēmēja saimnieciskās darbības mītnes vieta;
  • pakalpojuma saņēmēja pastāvīgās iestādes atrašanās vieta, ja pakalpojums tiek sniegts pakalpojuma saņēmēja pastāvīgajai iestādei, kas neatrodas šīs personas saimnieciskās darbības mītnes vietā;
  • pakalpojuma saņēmēja deklarētā dzīvesvieta, bet, ja tādas nav, – pastāvīgās uzturēšanās vieta, ja pakalpojuma saņēmējam nav saimnieciskās darbības mītnes vietas vai pastāvīgās iestādes.

Elektronisko sakaru, apraides un elektronisko pakalpojumu, ja šos pakalpojumus sniedz reģistrētam nodokļa maksātājam vai trešās valsts vai trešās teritorijas reģistrētam nodokļa maksātājam, sniegšanas vieta ir:

  • ārpus Eiropas Savienības (ES) teritorijas – ja pakalpojumu izmanto ārpus ES teritorijas, kaut arī saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma (PVN likums) prasībām pakalpojuma sniegšanas vieta ir iekšzeme;
  • iekšzeme – ja pakalpojumu izmanto iekšzemē, kaut arī saskaņā ar PVN likuma prasībām pakalpojuma sniegšanas vieta ir ārpus ES teritorijas.

Šādu principu pakalpojumu sniegšanas vietas noteikšanai piemēro arī tad, ja trešās valsts vai trešās teritorijas nodokļa maksātājs sniedz elektronisko sakaru, radio un televīzijas apraides pakalpojumu personai, kura nav nodokļa maksātāja.

Ja pakalpojumus sniedz personai, kura nav nodokļa maksātāja

No 2021. gada 1. jūlija MOSS (mini one stop shop) režīms paplašinās, aptverot arī cita veida darījumus (piemēram, tālpārdošanu, importu u.c.), kļūstot par vienas pieturas aģentūru – OSS (one stop shop), saglabājot tajā elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtus pakalpojumus.

Elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegta pakalpojuma sniegšanas vieta, ja tas sniegts personai, kura nav nodokļa maksātāja, ir šīs personas mītnes vieta vai deklarētā dzīvesvieta, bet, ja tādas nav, – pastāvīgās uzturēšanās vieta.

PVN likuma 13.1 un 27. pantā noteikts, ka no 2021. gada 1. jūlija šādu pakalpojuma sniegšanas vieta var tikt noteikta iekšzemē (attiecīgi, piemērojot Latvijas PVN piemērošanas nosacījumus), ja tiek izpildīti šādi nosacījumi:

  • saimnieciskā darbība tikai vienā ES dalībvalstī;
  • pakalpojumus sniedz personām, kas nav nodokļa maksātājas citā dalībvalstī;
  • sniegto pakalpojumu kopā ar preču tālpārdošanas vērtību kopējā vērtība bez nodokļa iepriekšējā vai kārtējā kalendāra gadā nepārsniedz 10 000 eiro.

Ja robežvērtība ir pārsniegta, tad pakalpojuma sniegšanas vieta maināma no pārsniegšanas brīža. Tomēr nodokļa maksātājs var piemērot OSS režīmu arī pirms robežvērtības pārsniegšanas. Šāda izvēle ir saistoša vismaz divus kalendāros gadus.

Robežvērtības 10 000 eiro apmērā ieviešana nozīmē, ka nodokļa maksātājam ir tiesības izvēlēties pārtraukt darboties OSS režīmā (iesniegt iesniegumu par izslēgšanu no tā) un PVN piemērot vispārīgā kārtībā vai arī turpināt darboties OSS režīmā.

1. piemērs

Nodokļa maksātājs ir reģistrēts Latvijā savienības režīma piemērošanai elektroniski sniegtu pakalpojumu sniegšanai. Nodokļa maksātājs sniedz elektronisko pakalpojumu (piekļuves un lejupielādes tiesības mūzikas ierakstu datubāzei) Itālijas juridiskajai personai, kas nav reģistrēta nodokļa maksātāja Itālijā.

Pakalpojuma sniegšanas vieta ir Itālija, un Latvijas reģistrēts nodokļa maksātājs sniegtos pakalpojumus norāda savienības režīma īpašajā PVN deklarācijā.

2. piemērs

Nodokļa maksātājs ir reģistrēts Latvijā savienības režīma izmantošanai apraides pakalpojumiem. Nodokļa maksātājam ir pastāvīgā pārstāvniecība Lietuvā. Apraides pakalpojumi (kabeļtelevīzijas pakalpojumi) no Latvijas tiek sniegti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas personām, kas nav nodokļa maksātājas.

Latvijas personām sniegtajiem apraides pakalpojumiem to sniegšanas vieta ir Latvija, un tie jānorāda iekšzemes PVN deklarācijā. Igaunijas un Lietuvas personām sniegtos pakalpojumus norāda savienības režīma īpašajā PVN deklarācijā.

3. piemērs

Nodokļa maksātājs veic saimniecisko darbību Šveicē. Latvijā šis uzņēmums reģistrējas ārpussavienības režīma izmantošanai attiecībā uz apraides pakalpojumiem, kas sniegti Latvijā un Igaunijā.

Latvijas personām, kas nav nodokļa maksātājas, sniegtajiem pakalpojumiem to sniegšanas vieta ir Latvija. Savukārt Igaunijas personām, kas nav nodokļa maksātājas, sniegtajiem pakalpojumiem to sniegšanas vieta ir Igaunija. Ārpussavienības režīma izmantošanai reģistrētais uzņēmums par sniegtajiem apraides pakalpojumiem iesniedz ārpussavienības režīma īpašo PVN deklarāciju.

4. piemērs

Norvēģijas uzņēmums izvēlas Latviju kā identifikācijas dalībvalsti, lai sniegtu elektronisko sakaru pakalpojumus Vācijas fiziskajām personām, kas nav nodokļa maksātājas. Vācijas fizisko personu faktiskās dzīvesvietas ir Vācijā, un tur tās arī izmantos šos pakalpojumus. Pirms pakalpojumu sniegšanas Norvēģijas uzņēmums reģistrējas Latvijā ārpussavienības režīma piemērošanai.

Pakalpojumu sniegšanas vieta ir Vācijas fizisko personu dzīvesvieta – Vācija. Sniegtos pakalpojumus Norvēģijas uzņēmums ārpussavienības režīma īpašajā PVN deklarācijā.

Ja elektronisko sakaru, apraides vai elektroniski sniegtu pakalpojumu sniedzējs šos pakalpojumus sniedz tālruņa kabīnē, Wi-Fi piekļuves punktā, interneta kafejnīcā, restorānā vai viesnīcā, kur pakalpojuma saņemšanai ir vajadzīga saņēmēja fiziska klātbūtne šajā vietā, pakalpojumu sniegšanas vieta ir vieta, kur faktiski šie pakalpojumi tiek lietoti vai izmantoti.

5. piemērs

Latvijas fiziskā persona, kas nav nodokļa maksātāja, izmanto interneta pieslēguma pakalpojumus viesnīcas telpās, kas atrodas Lietuvā.

Tā kā pakalpojumus iespējams saņemt tikai viesnīcā, uzskatāms, ka pakalpojumu sniegšanas vieta ir Lietuva.

Sniegtajiem pakalpojumiem piemērojams Lietuvas PVN vispārīgā kārtībā.

Ja elektronisko sakaru, apraides vai elektroniski sniegtus pakalpojumus sniedz kuģī, gaisa kuģī vai vilcienā, šo pakalpojumu sniegšanas vieta ir pasažieru pārvadājuma sākumpunkta valsts. Ja brauciens ir turp un atpakaļ, atpakaļceļu uzskata par atsevišķu pārvadājumu.

6. piemērs

Nodokļa maksātājs, kas ir reģistrēts Latvijā savienības režīma izmantošanai, sniedz elektroniski sniegtus pakalpojumus uz kuģa, kas kursē starp Rīgu un Stokholmu. Pakalpojumiem, kas sniegti, kuģojot uz Stokholmu, pakalpojumu sniegšanas vieta būs Latvija, savukārt pakalpojumiem, kas tiks sniegti atpakaļceļā no Stokholmas, pakalpojumu sniegšanas vieta būs Zviedrija.

Elektronisko sakaru, apraides vai elektroniski sniegtiem pakalpojumiem, kurus personai, kas nav nodokļa maksātāja, sniedz šīs personas fiksētā sakaru tīklā, pakalpojumu sniegšanas vieta ir pakalpojumu saņēmēja dalībvalsts, kurā ir uzstādīts fiksētais sakaru tīkls.

7. piemērs

Latvijas reģistrēts nodokļa maksātājs, kas ir reģistrējies savienības režīma izmantošanai Latvijā, Rīgā izīrē telpas Spānijā dzīvojošai fiziskai personai, kā arī par atsevišķu samaksu ļauj izmantot sev piederošā fiksētā sakaru tīkla pakalpojumus.

Tā kā fiksētais sakaru tīkls ir uzstādīts Latvijā, uzskatāms, ka pakalpojumu sniegšanas vieta ir tur, kur uzstādīts fiksētais sakaru tīkls, t.i., Latvija. Sniegtajiem pakalpojumiem piemērojams Latvijas PVN vispārīgā kārtībā.

Ja elektronisko sakaru, apraides vai elektroniski sniegtus pakalpojumus personai, kas nav nodokļa maksātāja, sniedz mobilo sakaru tīklā, pakalpojumu sniegšanas vieta ir valstī, ko identificē pēc pakalpojuma saņemšanai lietotās SIM (Subscriber Identity Module) kartes mobilo sakaru tīkla valsts koda.

8. piemērs

Francijā dzīvojoša fiziskā persona iegādājas Latvijā reģistrēta nodokļa maksātāja SIM karti mobilo telefonsakaru nodrošināšanai. Latvijā reģistrēts nodokļa maksātājs, mobilo telefonsakaru operators, ir reģistrējies savienības režīma piemērošanai telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanai.

Tā kā SIM kartes valsts mobilo sakaru kods – MCC (Mobile Country Code) – ir Latvijas, pakalpojumu sniegšanas vieta ir Latvija. Minētajiem pakalpojumiem ir piemērojama PVN 21% likme, un tie ir jānorāda PVN deklarācijā vispārīgajā kārtībā, nevis īpašo PVN režīmu deklarācijā.

Ja elektronisko sakaru, apraides vai elektroniski sniegtu pakalpojumu izmantošanai ir nepieciešams dekodētājs vai līdzīga ierīce, vai TV karte un netiek izmantots šīs personas fiksētais sakaru tīkls, pakalpojumu sniegšanas vieta ir vietā, kur atrodas šis dekodētājs vai līdzīga ierīce, vai, ja minētā vieta nav zināma, – vietā, uz kuru nosūtīta lietošanai tajā paredzētā TV karte.

9. piemērs

Igaunijā reģistrēta fiziskā persona pasūta Latvijā TV karti Latvijā reģistrētas televīzijas kompānijas programmu uztveršanai. Televīzijas kompānija ir reģistrējusies Latvijā savienības režīma piemērošanai. TV karte tiks nosūtīta pa pastu uz Valgu, kur dzīvo minētā fiziskā persona. Tādējādi TV pakalpojumu sniegšanas vieta ir Igaunija.

Starpniecības pakalpojumu sniegšanas vieta

Tādu pakalpojumu sniegšanas vieta, kurus personai, kas nav nodokļa maksātāja, sniedz starpnieks citu personu vārdā, ir vieta, kur notiek galvenais darījums.

Elektronisko sakaru, apraides vai elektroniskiem pakalpojumiem, ko nodokļa maksātājs savā vārdā sniedz līdztekus izmitināšanas pakalpojumiem viesnīcu nozarē vai citās nozarēs, kas veic līdzīgu funkciju, piemēram, brīvdienu nometnēs vai kempingiem paredzētās vietās, šo pakalpojumu sniegšanas vieta ir vieta, kur atrodas izmitināšanas iestāde.

Ja nodokļa maksātājs, kas darbojas savā vārdā, bet kādas citas personas interesēs, ir iesaistīts elektronisko pakalpojumu sniegšanā un tos sniedz, izmantojot telekomunikāciju tīklu, saskarni vai portālu (piemēram, lietojumprogrammu tiešsaistes tirgu), uzskata, ka nodokļa maksātājs šos pakalpojumus sniedz savā vārdā, bet minēto pakalpojumu sniedzēju interesēs. Izņēmums šajā gadījumā ir situācijā, kad nodokļa maksātājs minēto pakalpojuma sniedzēju ir skaidri norādījis kā pakalpojuma sniedzēju un tas ir atspoguļots starp pusēm noslēgtajos līgumos.

Uzskata, ka nodokļa maksātājs elektroniski sniegta pakalpojuma sniedzēju ir skaidri norādījis kā minēto pakalpojumu sniedzēju, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:

  • rēķinā, ko izsniedz vai dara pieejamu ikviens nodokļa maksātājs, kurš piedalās elektroniski sniegtu pakalpojumu sniegšanā, norādīti šādi pakalpojumi un to sniedzēja identitāte;
  • rēķinā vai faktūrā, ko izsniedz vai ko dara pieejamu pakalpojuma saņēmējam, norādīti elektroniski sniegtie pakalpojumi un šādu pakalpojumu sniedzēja identitāte.

Minēto kārtību piemēro arī tad, ja balss telefonijas pakalpojumi, kas tiek nodrošināti ar interneta starpniecību, tostarp balss pārraide ar interneta protokolu VoIP (Voice over Internet Protocol), tiek nodrošināti, izmantojot telekomunikāciju tīklu, saskarni vai portālu, piemēram, lietojumprogrammu tiešsaistes tirgu. Šo kārtību nepiemēro nodokļa maksātājam, kas tikai nodrošina maksājumu veikšanu attiecībā uz elektroniski sniegtiem pakalpojumiem vai balss telefonijas pakalpojumiem, kas tiek nodrošināti pa internetu, tostarp balss pārraidi ar interneta protokolu VoIP, un nepiedalās šādu elektroniski sniegtu vai balss telefonijas pakalpojumu sniegšanā.

Pierādījumi pakalpojumu saņēmēja atrašanās vietas noteikšanai

Regulas 282/2011, ar ko nosaka īstenošanas pasākumus direktīvai 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu, 24.b pantā ir paredzēti sīki izstrādāti noteikumi par prezumpciju pakalpojumu saņēmēja piederības vietas noteikšanai, lai noteiktu pakalpojumu sniegšanas vietu telekomunikāciju, apraides vai elektroniski sniegtiem pakalpojumiem, ko sniedz personai, kura nav nodokļa maksātāja.

Sniedzot minētos pakalpojumus:

  • šīs personas fiksētā sakaru tīklā, prezumē, ka pakalpojumu saņēmēja uzņēmējdarbības vieta, pastāvīgā adrese vai parastā dzīvesvieta ir valstī, kurā ir uzstādīts fiksētais sakaru tīkls;
  • mobilo sakaru tīklā, prezumē, ka pakalpojumu saņēmēja uzņēmējdarbības vieta, pastāvīgā adrese vai parastā dzīvesvieta ir valstī, ko identificē pēc pakalpojuma saņemšanai lietotās SIM kartes mobilo sakaru tīkla valsts koda;
  • tā, ka to izmantošanai ir nepieciešams dekodētājs vai līdzīga ierīce, vai televīzora karte un netiek izmantots šīs personas fiksētais sakaru tīkls, prezumē, ka pakalpojumu saņēmēja uzņēmējdarbības vieta, pastāvīgā adrese vai parastā dzīvesvieta ir vietā, kurā atrodas šis dekodētājs vai līdzīga ierīce, vai, ja minētā vieta nav zināma, – vietā, uz kuru nosūtīta lietošanai tajā paredzētā televīzora karte;
  • citos apstākļos, kas nav minēti regulas 282/2011 24.a pantā un šā panta a), b) un c) punktā, prezumē, ka pakalpojumu saņēmēja uzņēmējdarbības vieta, pastāvīgā adrese vai parastā dzīvesvieta ir vieta, ko par tādu noteicis pakalpojumu sniedzējs, pamatojoties uz diviem atsevišķiem pierādījumiem, kuri ir uzskaitīti šīs regulas 24.f pantā un nav savstarpēji pretrunīgi.

Pierādījums pakalpojuma vietas noteikšanai ir:

  • pakalpojumu saņēmēja rēķina adrese;
  • pakalpojumu saņēmēja izmantotās ierīces interneta protokola (IP) adrese vai jebkura cita atrašanās vietas noteikšanas metode;
  • bankas rekvizīti, piemēram, maksāšanai izmantotā bankas konta atrašanās vieta vai bankā norādītā pakalpojumu saņēmēja rēķina adrese;
  • starptautiskās mobilo sakaru abonenta identitātes IMSI (International Mobile Subscriber Identity) valsts mobilo sakaru kods MCC (Mobile Country Code), kas saglabāts abonenta identifikācijas moduļa SIM (Subscriber Identity Module) kartē, ko izmanto pakalpojuma saņēmējs;
  • pakalpojumu saņēmēja norādīta fiksētā sakaru tīkla atrašanās vieta, kuru izmanto, lai viņam nodrošinātu pakalpojumu;
  • cita komerciāli būtiska informācija.

Nepieciešams tikai viens no minētajiem pierādījumiem, ja telekomunikāciju, apraides vai elektroniski sniegtu pakalpojumu apjoms kārtējā un iepriekšējā kalendāra gadā nepārsniedz 100 000 eiro. Savukārt, ja minētā robežvērtība tiek pārsniegta, tad nepieciešami divi atsevišķi pierādījumi, kas nav savstarpēji pretrunīgi.

PVN rēķina izrakstīšanai no 2021. gada 1. jūlija ir piemērojami identifikācijas valsts noteikumi saskaņā ar PVN likuma 128. panta 4. daļu.