Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu “Par nodokļu piemērošanu, sniedzot palīdzību saistībā ar notikumiem Ukrainā”, kurā informē par pašlaik spēkā esošo kārtību nodokļu piemērošanā situācijā, ja uzņēmums sniedz palīdzību personām Ukrainā.

Pievienotās vērtības nodoklis

Vispārīgā gadījumā ziedojumiem pievienotās vērtības nodokli (PVN) nepiemēro. Tas nozīmē, ka PVN par ziedoto preču iegādi vai to ražošanai iegādātajiem materiāliem un pakalpojumiem nav atskaitāms kā priekšnodoklis.

Reģistrēti PVN maksātāji, kuri ziedo preces, par kuru iegādi vai to ražošanai iegādātajiem materiāliem un pakalpojumiem bija atskaitīts priekšnodoklis, korektai PVN piemērošanai izvēlas vienu no šādiem risinājumiem:

  • koriģē iepriekš atskaitīto priekšnodokli;
  • aprēķina PVN par ziedotajām precēm kā par pašpatēriņu, izrakstot sev nodokļa rēķinu.

Saeima 2022.gada 10.martā pieņēma Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, kura 8.1pantā ietverta arī PVN 0% likmes piemērošana ziedojumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam.

Atbilstoši likuma 8.1pantam PVN 0% likmi piemēro tādai preču piegādei, ko reģistrēts PVN maksātājs bez maksas piegādā sabiedriskā labuma organizācijai, kas:

  • šīs preces eksportē no Eiropas Savienības (ES) teritorijas kā daļu no savām humānajām, labdarības darbībām, lai sniegtu vispārējo atbalstu Ukrainas sabiedrībai;
  • piegādā citas ES dalībvalsts atzītai struktūrai, kas šīs preces nodod kā humāno palīdzību vai ziedojumus Ukrainas sabiedrībai.

Tātad PVN 0% likmi var piemērot tikai tādu ziedoto preču piegādei, kuras nodotas Latvijas sabiedriskā labuma organizācijai un kuras ir izvestas no Latvijas teritorijas. PVN 0% likmes piemērošanu ziedojumam var pamatot ar vienu no šādiem attaisnojuma dokumentiem:

  • līgums ar sabiedriskā labuma organizāciju;
  • preču nodošanas – pieņemšanas akts;
  • cits darījumu apliecinošs dokuments.

Jāizraksta arī nodokļu rēķins saņēmējam – sabiedriskā labuma organizācijai –, piemērojot PVN 0% likmi.

Ar 2025.gada 1.janvāri Pievienotās vērtības nodokļa likuma (PVN likums) 43.pants ir papildināts ar jaunu 8.daļu.

Atbilstoši PVN likuma 43.panta 8.daļai PVN 0% likmi piemēro tādai preču piegādei, kuras ietvaros reģistrēts PVN maksātājs uz savstarpēji noslēgta līguma, preču nodošanas un pieņemšanas akta vai cita darījumu apliecinoša dokumenta pamata preces bez maksas piegādā sabiedriskā labuma organizācijai, kas šīs preces:

  • eksportē no ES teritorijas humānās palīdzības un labdarības ietvaros;
  • piegādā citas ES dalībvalsts atzītai struktūrai, kura tās eksportē no ES teritorijas humānās palīdzības un labdarības ietvaros.

Tādējādi minētā norma paplašina Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.1pantā noteikto.

Ja uzņēmējs ziedo preces, kuru piegādei piemērojama PVN 0% likme saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.1pantu vai PVN likuma 43.panta 8.daļu, šādu preču piegādes uzskatāmas par ar PVN apliekamu darījumu, un par to iegādi vai ražošanas izmaksām ir tiesības atskaitīt priekšnodokli.

Tādējādi citiem ziedojumiem PVN piemēro saskaņā ar vispārīgo regulējumu.

Ja komersants pats veic ziedoto preču eksportu uz Ukrainu, PVN 0% likmes piemērošanai pietiek ar vienu pierādījumu.

Saistībā ar Krievijas izraisīto bruņoto konfliktu Ukrainā ir ieviesti arī atviegloti noteikumi nodokļu maksātājiem eksporta faktu pierādīšanai ziedojumu vai humānās palīdzības kravām, kas tiek nosūtītas uz Ukrainu. Proti, lai atvieglotu eksporta procedūras noformēšanu un PVN 0% likmes piemērošanas pamatošanu uz Ukrainu ziedoto preču piegādēm, Ministru kabineta (MK) noteikumi Nr.17 “Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai” ir papildināti ar 16.1punktu, kas paredz, ka muitas iestādēm var iesniegt tikai vienu no šo noteikumu 16.punktā uzskaitītajiem dokumentiem, kas apliecina preču eksporta faktu.

MK noteikumu Nr.17 grozījumi ir spēkā ar 2022.gada 22.martu.

Saistībā ar nesaņemtajiem debitoru parādiem, ja konkrētā parāda summā ir arī PVN, iespējams veikt aprēķinātā PVN korekcijas, ievērojot PVN likuma 105.pantā noteikto kārtību.

Uzņēmumu ienākuma nodoklis

Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (UIN likums) nav noteikta īpaša kārtība un atviegloti nosacījumi ziedojumiem, dāvinājumiem vai jebkādai palīdzībai personām Ukrainā. Uzņēmumi var ziedot un sniegt palīdzību, piemēram, Ukrainas karadarbībā cietušam cilvēkam, darbinieka ģimenes loceklim vai organizācijai tieši, tomēr nevar piemērot uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atvieglojumu ziedotājiem.

Tikai gadījumā, ja uzņēmums ziedo Latvijā reģistrētai sabiedriskā labuma organizācijai, kura nodrošina koordinēta atbalsta sniegšanu Ukrainas karadarbībā cietušajiem, uzņēmumam ir tiesības uz UIN atvieglojumu ziedotājiem saskaņā ar UIN likuma 12.panta nosacījumiem.

Uzņēmumi ziedojot var piemērot atvieglojumus ziedotājiem saskaņā ar UIN likuma 12.pantu, ziedojot sabiedriskā labuma organizācijai, budžeta iestādei, valsts muzejam vai valsts kapitālsabiedrībai, kura veic Kultūras ministrijas deleģētas valsts kultūras funkcijas.

Uzņēmumu ziedojumi (izņemot UIN likuma 12.panta 1.daļas 1. un 2.punktā noteiktos ziedojumus, kuriem piemērojama atlaide ziedotājiem) saskaņā ar UIN likuma 8.panta 2.daļas 3. un 4.punktu tiek vērtēti kā ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi, kurus iekļauj nodokļa bāzē un apliek ar UIN.

Tādējādi, ja tiks ziedoti naudas līdzekļi vai preces personām Ukrainā (bez sabiedriskā labuma organizācijas starpniecības), UIN deklarācijā par attiecīgo mēnesi ziedojuma summa ir norādāma kā ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi.

Norēķiniem ar personām Ukrainā ir piemērojama UIN vispārējā kārtība, kādā norakstāmi debitoru parādi, un papildu atvieglojumi nav noteikti.

UIN likuma 4.panta 2.daļas b.apakšpunktā paredzēta kārtība, kādā UIN maksātāji nodokļa bāzē iekļauj un apliek ar nodokli nedrošos debitoru parādus.

Nosacījumi atbrīvojuma piemērošanai ir noteikti UIN likuma 9.panta 3.daļā.

Atbilstoši UIN likuma 9.panta 5.daļai situācijā, ja UIN maksātājs kādā no iepriekšējiem taksācijas periodiem ir samaksājis UIN par norakstītu šaubīgu debitora parādu un to ir atguvis vai attiecībā uz norakstīto debitoru parādu ir izpildījušies likuma 9.panta 3.daļas nosacījumi, UIN maksātājam ir tiesības par šo debitora parāda summu samazināt taksācijas perioda nodokļa bāzi vai pārskata gada decembra deklarācijā iepriekš samaksāto nodokli norādīt kā nodokļa pārmaksu.

Īpašā ziedošanas kārtība

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1pantā noteiktas juridisko personu tiesības ziedot finanšu līdzekļus vai mantu vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai.

Noteiktas iespējas biedrībām un nodibinājumiem dāvināt (ziedot) finanšu līdzekļus vai mantu Ukrainas sabiedrības vispārējam atbalstam arī tad, ja to statūtos šāda iespēja nav paredzēta.

Likums paredz arī atvieglot biedrībām un nodibinājumiem, kuru pamatdarbība nav atbalsta sniegšana, administratīvās prasības attiecībā uz pārskatu sniegšanu VID, ja tās vāc ziedojumus un dāvinājumus un nodod tos Ukrainas sabiedrības vispārējam atbalstam.

Noteikta speciālā kārtība ziedojumu veikšanai Ukrainas sabiedrības vispārējam atbalstam valsts kapitālsabiedrībai – publiskas personas kapitālsabiedrībai; kapitālsabiedrībai, kurā publiskas personas daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50%, kā arī kapitālsabiedrībai, kurā vienas vai vairāku publisku personu kapitālsabiedrību daļas pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50%.

Valsts kapitālsabiedrības UIN atvieglojumu ziedotājiem var piemērot tikai tādā gadījumā, ja ziedo sabiedriskā labuma organizācijām, budžeta iestādēm utt.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.4pantā noteikts UIN atvieglojums ziedotājam: ja UIN maksātājs ziedojis sabiedriskā labuma organizācijai vai budžeta iestādei mantu vai finanšu līdzekļus, kas tiek novirzīti uz Ukrainu palīdzības sniegšanai cietušajiem, tad tas var neiekļaut nodokļa bāzē ziedoto summu (nepiemērojot UIN likuma 12.pantu), ja vienlaikus ir izpildīti šādi nosacījumi:

  • ziedojuma mērķī, kas norādīts ziedojuma saņēmējam, ir ietverta tieša norāde uz konkrētu ziedoto līdzekļu novirzīšanu Ukrainai;
  • ziedotājam saskaņā ar VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu (nodevu) parādu, kuru kopsumma pārsniedz 150 eiro.

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

Fiziskās personas ziedojumus un dāvinājumus var iekļaut gada ienākumu deklarācijā kā attaisnotos izdevumus un saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atmaksu, ja:

  • ziedojuma vai dāvinājuma veidā nodota nauda budžeta iestādei vai Latvijā reģistrētai biedrībai, nodibinājumam, reliģiskai organizācijai vai to iestādei, kurai piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss (piemēram, labdarības organizācijai “Ziedot.lv”);
  • citā ES dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī, ar kuru Latvija ir noslēgusi konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, reģistrētai nevalstiskai organizācijai, kura darbojas Latvijas sabiedriskā labuma organizācijas nosacījumiem pielīdzināmā statusā saskaņā ar attiecīgās ES dalībvalsts vai EEZ valsts normatīvajiem aktiem.

Lai saņemtu nodokļa atmaksu, ziedojumu un dāvinājumu summas kopā ar pārējiem attaisnotajiem izdevumiem par izglītību, ārstnieciskajiem pakalpojumiem attaisnotajos izdevumos nedrīkst pārsniegt 50% no cilvēka gada apliekamā ienākuma, bet ne vairāk kā 600 eiro. Attaisnotajos izdevumos nevar iekļaut ziedojumu, ja ziedojuma saņēmējam noteiktajā ziedojuma mērķī ietverta tieša vai netieša norāde uz konkrētu personu kā ziedoto līdzekļu saņēmēju, kas ir ar ziedotāju saistīta persona vai ziedotāja darbinieks, vai ziedotāja darbinieka ģimenes loceklis.

Ukrainas civiliedzīvotājiem – nerezidentiem Latvijā ir tiesības piemērot ar IIN neapliekamo minimumu 250 eiro mēnesī un atvieglojumu par apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu, kas uzturas Latvijā, 250 eiro mēnesī.

Atvieglojumu par apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu piemēros vienam no nepilngadīgā bērna vecākiem vai ārkārtas aizbildnim.

Neapliekamo minimumu un atvieglojumu par apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.3pantam piemēro tikai vienā darba vietā.

Ukrainas civiliedzīvotāju pabalsti

Ukrainas civiliedzīvotājam, uzsākot darba tiesiskās attiecības, ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā. Minētais pabalsts atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta 7.daļai netiek aplikts ar IIN, un no tā netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI).

Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš pēc 2022.gada 24.februāra ir reģistrējies VID nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātā persona, ir tiesības uz vienreizēju pabalstu pašnodarbinātības uzsākšanai vienas minimālās mēneša darba algas apmērā. Pabalstu nepiešķir gadījumā, ja iepriekš persona saņēmusi pabalstu nodarbinātības uzsākšanai. Minētais pabalsts netiek aplikts ar IIN, un no tā netiek veiktas VSAOI.

Ukrainas civiliedzīvotājam ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem. Valsts un pašvaldību izmaksātos sociālā nodrošinājuma pabalstus neapliek ar IIN.

Ar IIN atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (likums par IIN) 9.panta 1.daļas 7.punktu neapliek no pašvaldības budžeta līdzekļiem izmaksātos pabalstus:

  • nepavadīta bērna uzturam, kas mēnesī nedrīkst būt mazāks par 215 eiro par nepavadītu bērnu līdz septiņu gadu vecumam un 258 eiro par nepavadītu bērnu vecumā no septiņiem līdz 18 gadiem;
  • pabalstu apģērba un mīkstā inventāra iegādei pašvaldības saistošajos noteikumos paredzētajā apmērā, kāds noteikts audžuģimenē ievietotajiem bērniem (Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 19.panta 1. un 3.daļa).

Atlīdzība par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu

Fiziskā persona, kura sev piederošā mājoklī bez maksas izmitina vienu vai vairākus Ukrainas civiliedzīvotājus, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1pantam ir tiesīga saņemt no pašvaldības atlīdzību ar izmitināšanu saistītu papildu izmaksu kompensēšanai.

Atlīdzības apmērs ir 100 eiro mēnesī par pirmo izmitināto personu un 50 eiro mēnesī par katru nākamo izmitināto personu, bet ne vairāk kā 300 eiro mēnesī par vienā mājoklī izmitinātām personām un ne ilgāk kā 120 dienas.

Atlīdzība par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2025.gada 31.decembrim.

Atlīdzība izmitinātājam atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1panta 7.daļas 1.punktam un likuma par IIN 9.panta 1.daļas 16.punktam netiek ietverta gada apliekamajā ienākumā un netiek aplikta ar IIN.

Humānās palīdzības piegāžu organizēšana

ES precēm, tajā skaitā humānās palīdzības kravām, ko paredzēts izvest no ES muitas teritorijas uz Ukrainu, ir jānokārto muitas formalitātes, precēm piemērojot muitas procedūru – eksports. Pirms muitas procedūras piemērošanas ir jāsagatavo atbilstošie pavaddokumenti.

Neatkarīgi no tā, vai persona kravu ved pašu spēkiem vai nodod pārvadātājam, vai arī kādam no humānās palīdzības centriem, kas organizē kravas transportēšanu uz Ukrainu, vispirms ir jāsagatavo detalizēts preču apraksts – jānorāda nosūtītājs, saņēmējs, pārvadātājs, preču veids, skaits, svars un vērtība.

Ja humānā palīdzība tiek nosūtīta uz Ukrainu ar Latvijas labdarības organizāciju – humānās palīdzības centru (piemēram, “Ziedot.lv”, “Tavi draugi”) – starpniecību, muitas formalitāšu kārošanu veic attiecīgās organizācijas pārstāvji.

Ja plānots palīdzības kravu nogādāt uz Ukrainu patstāvīgi, tad pēc preču nokomplektēšanas un pavaddokumentu sagatavošanas muitas formalitāšu kārtošanu var uzticēt kādam no Latvijas uzņēmumiem, kas sniedz loģistikas pakalpojumus.

Aktualitātes nodokļu samaksas termiņa pagarinājumos

Ja nodokļu maksātāju tieši skar Ukrainā izvērstā karadarbība vai pret Krieviju vērstās ekonomiskās un finansiālas sankcijas (piemēram, darījumu partneris nespēj norēķināties par precēm vai tiek apturēta preču piegāde), kā rezultātā nodokļu maksātājs nespēj laicīgi veikt nodokļu maksājumus, šādos gadījumos:

  • likumā paredzētajā kārtībā – savlaicīgi jāvēršas VID ar iesniegumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu, pamatojot to ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” (likums par NN) 24.panta 1.daļas 4.punktu (ja termiņa nokavējums radies nepārvaramas varas rezultātā);
  • jau piešķirta termiņa pagarinājuma gadījumā, tas ir, ja nepārvaramas varas radīto apstākļu izraisītajām sekām ir ilgstoša nelabvēlīga iedarbība uz nodokļu maksātāja saimniecisko darbību un tās ietekmē vai var ietekmēt VID pieņemtā lēmuma par samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu izpildi, – jāvēršas VID ar iesniegumu par nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu, pamatojot to ar likuma par NN 24.panta 1.7daļu.

Iespēja iesniegt iesniegumu par samaksas termiņa pagarinājumu saskaņā ar minētajiem apstākļiem tiks saglabāta, kamēr turpināsies Krievijas militārā agresija pret Ukrainu.

Nodokļu maksātāji, kuru saimniecisko darbību tieši neskar Krievijas iebrukums Ukrainā, ja nepieciešams, var vērsties VID, lai pieteiktos nodokļu samaksas termiņa pagarinājumam saskaņā ar likuma par NN 24.panta 1.daļas 1.punktu.