Pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) izstrādātā Nodokļu maksātāju reitinga publicēšanas redakcijā saņemam lasītāju jautājumus ar neizpratni par šo reitingu veidošanu, tāpēc vaicājam VID skaidrojumus.

Lasītājs vaicā: "VID ir izstrādājis metodiskos norādījumus par jauno sadaļu “Nodokļu maksātāja reitings”, bet, diemžēl, ja kāds no rādītājiem nokrītas no cipara 5 uz ciparu 4, tad nav paskaidrots – kas ir nepareizi izdarīts. Kādēļ tā? Būtu labi, ja pie katras sadaļas atvērtos paskaidrojums un tiktu norādīta kļūda, jo uzņēmumam ir vēlme izdarīt visu kārtīgi un pareizi, bet, ja nav paskaidrota kļūda, tad nevar to izlabot."

Atbild VID

VID ir aicinājis uzņēmējus sniegt komentārus par reitingu. Kā zināms, reitings darbojas pilota projekta versijā, tieši tādēļ, lai uzzinātu uzņēmēju viedokli, ieteikumus un nākotnē pilnveidotu šo rīku.

VID saņem ļoti daudz vēstuļu un zvanu. Var sacīt, ka atsaucība ir. Nodokļu analītiķi priecājas par katru uzņēmēju, kurš reitinga sakarā komunicē tieši ar VID, jo tikai tā mēs varam konstruktīvi sadarboties. Kopš 20.septembra, esam komunicējuši ar aptuveni 320 uzņēmējiem, kuriem bijuši gan dažādi jautājumi, gan pārdomas, gan ierosinājumi.

Paldies, ka izsakāt savas domas! Jūsu viedoklis mums ir svarīgs! Plašā rezonanse norāda, ka šim rīkam ir potenciāls un mēs turpināsim to attīstīt.

Jau pirmajā reitinga sistēmas ieviešanas posmā esam mēģinājuši padarīt reitinga kritērijus pēc iespējas skaidrākus nodokļu maksātājiem - reitinga pārskats, kas ir pieejams Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), satur īsu kritēriju aprakstu, bet vēl detalizētāks apraksts pieejams metodoloģijā, kas publicēta VID mājas lapā. 

Faktiski reitings atspoguļo dažādus kritērijus: vienus var uzlabot ļoti operatīvi, piemēram, segt nodokļu parādu un visi 3 parādu rādītāji nākošajā mēnesī var būt novērtēti ar "5" ballēm. Citiem rādītājiem uzlabošana nav tik vienkārša un ātra, piemēram, uzņēmuma likviditātes vai rentabilitātes rādītāju uzlabošana jau attiecas uz biznesa konsultāciju jomu. Vēl 1 pozīcija, kuru uzņēmumi nevar uzlabot ātri, ir reģistrācijas datu ticamība, kur tiek vērtēti dažādi riski. Piemēram, uzņēmumam ir veikta saimnieciskās darbības apturēšana vai izslēgšana no pievienotās vērtības nodokļa reģistra pēc VID iniciatīvās vai uzņēmuma amatpersonas bija amatpersonas citos fiktīvos uzņēmumos - tad ir jāpaiet zināmam laikam (šobrīd reitingā tiek vērtēti pēdējie 3 gadi), lai tas atkal sasniegtu pilnībā droša uzņēmuma reputāciju.

Šobrīd "iFinanses" lasītājiem mēs varam sniegt šādas rekomendācijas:

  • sekot savai parādu segšanas disciplīnai  un pārskatu iesniegšanas savlaicīgumam - EDS ilgstoši pastāv vairākas funkcionalitātes, ar kuru palīdzību to var regulāri darīt un jau 4 kritēriji no potenciāliem iespējamiem 12 kritērijiem būs novērtēti augsti;
  • EDS zem reitinga pārskata var uzdot jautājumu par reitingu (poga "Uzdot jautājumu par reitingu"), kā arī piedāvāt mums izskatīt jūsu idejas par to, ko varētu darīt labāk, jo jau šogad mēs apkoposim visus klientu priekšlikumus un apspriedīsim tos ar asociācijām, lai pilnveidotu reitinga sistēmu.

 

Aicinām lasītājus izteikt savu viedokli komentāros vai iesūtīt jautājumus redakcijai.