Valsts ieņēmumu dienests sagatavojis informatīvo materiālu par iesācēju mikrouzņēmuma nodokli.
Lai ieviestu jaunu nodokļu režīmu mazajai saimnieciskajai darbībai un pilnveidotu vienkāršotās nodokļu samaksas risinājumu, 2026.gada 17.septembrī pieņemti grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” un grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas stāsies spēkā 2027.gada 1.aprīlī.
Būtiskākās izmaiņas:
- ieviests iesācēju mikrouzņēmumu nodoklis;
- noteikts iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statuss;
- definēta mazā saimnieciskā darbība;
- paplašināts saimnieciskās darbības ieņēmumu konta pakalpojuma sniedzēju loks.
Iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa regulējums
Iesācēju mikrouzņēmumu nodoklis – mikrouzņēmumu nodoklis, ko fiziskā persona maksā par mazās saimnieciskās darbības apgrozījumu, izmantojot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu.
Iesācēju mikrouzņēmumu nodokli varēs piemērot fiziskā persona, kas veic mazo saimniecisko darbību un ievēro šādus nosacījumus:
- pārdod preces vai sniedz pakalpojumus tikai fiziskajām personām, kuras šīs preces vai pakalpojumus neiegādājas saimnieciskās darbības ietvaros;
- apgrozījums nepārsniedz 12 000 eiro;
- persona nav reģistrēta kā PVN maksātāja (izņemot atsevišķus PVN likumā paredzētos īpašās reģistrācijas gadījumus pārrobežu darījumiem);
- nenodarbina citas personas;
- vienlaikus neveic citu saimniecisko darbību.
Režīms paredzēts personām, kurām pieteikšanās brīdī nav reģistrēta saimnieciskā darbība un kuras nav bijušas reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicēji arī iepriekšējos 2 kalendāra gados.
Mazās saimnieciskās darbības uzsākšana
Mazā saimnieciskā darbība – fiziskās personas saimnieciskā darbība, kas atbilst noteiktajiem kritērijiem: preces tiek pārdotas vai pakalpojumi sniegti tikai fiziskajām personām, kuras tās neiegādājas savas saimnieciskās darbības ietvaros, gada apgrozījums nepārsniedz 12 000 eiro un persona nav reģistrēta kā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksātāja, izņemot atsevišķus Pievienotās vērtības nodokļa likumā (PVN likums) paredzētos gadījumus.
Lai piemērotu šo režīmu, personai jāatver saimnieciskās darbības ieņēmumu konts un jāpiesakās iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa maksāšanai pie pakalpojuma sniedzēja, kurš piedāvā šo pakalpojumu. Atverot kontu, persona apliecina, ka plāno veikt mazo saimniecisko darbību un atbilst noteiktajiem nosacījumiem. Pēc informācijas saņemšanas Valsts ieņēmuma dienests (VID) pieņems lēmumu par personas reģistrēšanu kā mazās saimnieciskās darbības veicēju un iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju.
Nodokļa samaksas kārtība
Vienkāršotais nodokļa samaksas risinājums nodrošina automātisku nodokļu aprēķināšanu un samaksu, izmantojot saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu.
Iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa objekts ir taksācijas perioda (kalendāra gada) apgrozījums, un nodokļa likme ir 10%. Izmantojot šo režīmu, visi saimnieciskās darbības ieņēmumi jāsaņem vai jāiemaksā saimnieciskās darbības ieņēmumu kontā. Samaksātais nodoklis pilnā apmērā tiks attiecināts uz iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Pamatojoties uz saimnieciskās darbības ieņēmumu konta pakalpojuma sniedzēja sniegto informāciju, VID uzskaitīs nodokļa maksātāja apgrozījumu, reģistrēs samaksāto nodokli un VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā izveidos mikrouzņēmumu nodokļa ceturkšņa deklarāciju. Ja persona deklarācijā ietverto informāciju neprecizēs vai neiesniegs deklarāciju noteiktajā termiņā, būs uzskatāms, ka tā piekrīt VID sagatavotajai informācijai.
Saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izmantošana nodrošina, ka nodoklis no kontā esošā apgrozījuma būs aprēķināts un samaksāts automātiski atbilstoši sagatavotajai mikrouzņēmumu nodokļa ceturkšņa deklarācijai.
Režīma izmantošanas izbeigšana
Persona jebkurā laikā varēs brīvprātīgi pārtraukt izmantot šo režīmu, izbeidzot mazo saimniecisko darbību un slēdzot saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu. Tāpat taksācijas perioda (kalendāra gada) laikā būs iespējams izvēlēties citu nodokļu režīmu, piemēram, kļūt par saimnieciskās darbības veicēju vispārējā režīmā vai mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju vispārējā kārtībā.
Ja persona brīvprātīgi ir izbeigusi mazo saimniecisko darbību, tā tajā pašā taksācijas periodā (kalendāra gadā) varēs atkārtoti izvēlēties iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa režīmu, ja kopējais taksācijas perioda (kalendāra gada) apgrozījums nav sasniedzis 12 000 eiro un ir ievēroti pārējie likumā noteiktie nosacījumi.
Atbildība par režīma nosacījumu neievērošanu
Iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statuss tiks zaudēts ar taksācijas perioda (kalendāra gada) 31.decembri, ja persona vairs neatbildīs noteiktajiem nosacījumiem, piemēram, pārsniegs 12 000 eiro apgrozījumu, uzsāks citu saimniecisko darbību vai nodarbinās darbiniekus.
Ja persona taksācijas periodā (kalendāra gadā) vairs neatbildīs iesācēju mikrouzņēmumu nodokļa piemērošanas kritērijiem, papildus jāmaksā iesācēju mikrouzņēmumu nodoklis, piemērojot papildu likmi 15% apmērā. Papildu nodokli, kas gūts pēc nosacījumu neievērošanas, piemēros ar VID sagatavoto ceturkšņa deklarāciju.
Personām, kuras zaudējušas šo statusu noteikumu neievērošanas dēļ, atkārtoti izvēlēties šo režīmu nebūs iespējams nākamos 2 taksācijas periodus.