Eiropas Komisija iebilda pret Latvijas lūgumu atkārtoti pagarināt īpašo pievienotās vērtības nodokļa režīmu, ar kuru par iekšzemes kokmateriālu piegādēm un ar tām saistītajiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli maksā preču vai pakalpojumu saņēmējs.
Apgrieztās pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanas kārtība kokmateriālu nozarē Latvijā tiek piemērota kopš 2004.gada. Pašreizējā atkāpe no vispārējās PVN maksāšanas kārtības ir spēkā līdz 2026.gada 31.decembrim. Iepriekš Eiropas Savienības Padome uzsvēra, ka līdz šā termiņa beigām Latvijai jāievieš citi ierastie pasākumi PVN krāpšanas novēršanai, lai īpašā režīma turpmāka pagarināšana vairs nebūtu nepieciešama.
Komisija norādīja, ka īpašais režīms kokmateriālu nozarē tiek izmantots vairāk nekā 20 gadus un jau vairākkārt pagarināts. Latvijas jaunajā lūgumā neesot norādīti jauni tradicionāli PVN krāpšanas apkarošanas pasākumi, kas ieviesti pēc iepriekšējā pagarinājuma piešķiršanas.
Komisijas ieskatā arī obligāto uzņēmumu savstarpējo e-rēķinu ieviešanas atlikšana no 2026.gada 1.janvāra uz 2028.gada 1.janvāri pati par sevi nepamato atkāpes turpināšanu. Komisija atsaucās arī uz Lietuvas un Rumānijas piemēriem, kur līdzīgas atkāpes kokmateriālu nozarē pēc attiecīgi 2021. un 2025.gada vairs netika pagarinātas.
Pēc 2026.gada 31.decembra kokmateriālu piegādēm un saistītajiem pakalpojumiem būs piemērojama vispārējā PVN maksāšanas kārtība, ja vien netiks pieņemts cits tiesisks risinājums.
Rakstā izmantotas “Sorainen” “Nodokļu vēstis”.