Ziņot par kļūdu!

Nodokļi fiziskām personām darījumos ar kokmateriāliem

07.10.2026.  •  13 MIN
Nodokļi fiziskām personām darījumos ar kokmateriāliem
Autors
iFinanses 360

Valsts ieņēmumu dienests skaidro, kādās situācijās fiziskām personām ir jāmaksā pievienotās vērtības nodoklis un iedzīvotāju ienākuma nodoklis darījumos ar kokmateriāliem.

Valsts ieņēmumu dienests sagatavojis informatīvo materiālu "Kādās situācijās fiziskām personām ir jāmaksā PVN un IIN, veicot darījumus ar kokmateriāliem".

Pievienotās vērtības nodoklis (PVN) ir jāmaksā, ja veiktie darījumi ar kokmateriāliem atbilst noteiktām saimnieciskās darbības pazīmēm Pievienotās vērtības nodokļa likuma (PVN likums) izpratnē.

PVN par šādiem darījumiem ir jāmaksā neatkarīgi no tā, vai fiziskā persona ir vai nav reģistrēts PVN maksātājs.

Nodokļus aprēķina, vērtējot darījuma ekonomisko būtību (proti, vai tiek pārdoti kokmateriāli, nekustamais īpašums, lietu kopība (zeme ar tajā augošajiem kokiem kā bioloģisko aktīvu (krāju)) vai sniegts ciršanas tiesību piešķiršanas pakalpojums), nevis tikai līguma juridisko formu.

PVN reģistrācijas slieksnis ir 50 000 eiro, bet ar PVN apliek darījumu vērtību, kas pārsniedz 55 000 eiro.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošana un saistība ar PVN

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) piemērošanas nosacījumi neietekmē PVN piemērošanu, jo tie ir divi atšķirīgi nodokļi. Fakts, ka no ienākuma ir samaksāts IIN, nenozīmē, ka fiziskajai personai rodas vai nerodas pienākums reģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā un maksāt PVN.

Ienākumiem no augoša meža, ciršanas tiesību vai kokmateriālu atsavināšanas – gadījumos, kad fiziskā persona šos darījumus neveic saimnieciskās darbības ietvaros, – izmaksātājs (komersants) no izmaksājamās summas ietur 10% IIN.

Pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus:

  • 25% no izmaksājamās summas, ieturot IIN no augoša meža pārdošanas ienākuma;
  • 50% no izmaksājamās summas, ieturot IIN no kokmateriālu pārdošanas ienākuma.

Ienākuma izmaksātājs līdz nākamā mēneša 15.datumam VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) iesniedz paziņojumu par fiziskajai personai izmaksātajām summām, norādot ienākuma veida kodu 1010, un līdz nākamā mēneša 23.datumam iemaksā IIN vienotajā nodokļu kontā.

Piemērs

Meža īpašnieks – fiziskā persona, kurai nav reģistrēta saimnieciskā darbība, – 2025.gada 1.martā noslēdza līgumu ar juridisko personu par ciršanas tiesību pārdošanu no tai piederoša augoša meža par summu 56 000 EUR.

Darījuma nodrošināšanai nebija jāveic nekādas sistemātiskas darbības par atlīdzību. Ir saņemts viens koku ciršanas apliecinājums, kas izsniegts trim nogabaliem ar vienu kadastra apzīmējumu. Fiziskajai personai tas ir vienīgais darījums 2025.gadā. Arī 2024.gadā fiziskā persona nekādus darījumus nebija veikusi.

Šajā situācijā fiziskajai personai nav jāmaksā PVN no summas, kas pārsniedz 55 000 EUR, jo tā neveic sistemātisku darbību PVN likuma izpratnē. Tai arī nav jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma 56 000 EUR par ciršanas tiesību atsavināšanu juridiskā persona ietur IIN 10% – 4200 EUR ((56 000 – (56 000 × 25%)) × 10% = 4200), (pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus 25%).

Piemērs

Meža īpašnieks – fiziskā persona, kurai nav reģistrēta saimnieciskā darbība, – 2026.gada maijā noslēdza līgumu ar juridisku personu par kokmateriālu piegādi par 70 000 EUR. 2026.gada jūnijā darījuma nodrošināšanai fiziskā persona veica augoša meža izstrādi, bet kokmateriālus piegādāja juridiskai personai 2026.gada jūlijā.

Šajā situācijā fiziskā persona veic saimniecisko darbību PVN likuma izpratnē, jo ir veikta meža izstrāde. Tā kā ir pārsniegts 50 000 EUR reģistrācijas slieksnis, fiziskajai personai līdz 2026.gada 15.augustam ir jāiesniedz reģistrācijas iesniegums VID PVN maksātāju reģistrā un līdz 2026.gada 23.augustam no pārsnieguma summas 15 000 EUR (70 000 – 55 000) ir jāaprēķina un valsts budžetā jāiemaksā PVN 21% – 2603,31 EUR (15 000 x 21 : 121). Aprēķinātā PVN summa jānorāda paziņojumā par nodokļa samaksu, kas jāiesniedz EDS pirms maksājuma veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2026.gada 20.augustam.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma 70 000 EUR par kokmateriālu pārdošanu juridiskā persona ietur IIN 10% – 3500 EUR ((70 000 – (70 000 × 50%)) × 10% = 3500; pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus 50%).

Piemērs

Fiziskā persona, kurai ir reģistrēta saimnieciskā darbība, sniedz tulkošanas pakalpojumus, kā arī iznomā lauksaimniecības zemi zemnieku saimniecībai “Salkrasti”. Ieņēmumi no tulkošanas pakalpojumiem līdz 2025.gada 1.jūnijam ir 2800 EUR. Ieņēmumi no lauksaimniecības zemes iznomāšanas līdz 2025.gada 1.jūnijam ir 1000 EUR.

2025.gada jūnijā fiziskā persona noslēdza pirkuma līgumu ar SIA “Saulīte” par nekustamā īpašuma, proti, 20,5 ha zemes gabala, kura sastāvā ir 9 ha lauksaimniecības zemes, atsavināšanu par 95 000 EUR, kur šo 9 ha lauksaimniecības zemes vērtība novērtēta par 30 000 EUR. Pirkuma līgumā ir norādīts, ka SIA “Saulīte” īpašumu iegādājas kā lietu kopību kopā ar tajā augošajiem kokiem kā bioloģisko aktīvu (krāju) par 95 000 EUR.

Tā kā ir veikts viens darījums (tiek pārdota lietu kopība) un pirkuma līgumā ir tikai nodalīti ienākumi no augoša meža realizācijas un nekustamā īpašuma realizācijas, fiziskajai personai, nosakot PVN likumā paredzēto reģistrācijas slieksni, nav pamata ieņēmumus no reģistrētās saimnieciskās darbības apvienot ar ieņēmumiem no nekustamā īpašuma pārdošanas. Tādējādi fiziskajai personai nav jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā, nav jāaprēķina un valsts budžetā nav jāiemaksā PVN, jo nav pārsniegts Pievienotās vērtības nodokļa likumā noteiktais reģistrācijas slieksnis.

Ienākums no nekustamā īpašuma pārdošanas ir vērtējams kā ienākums par kapitāla pieaugumu, ko nosaka, no pārdošanas cenas 95 000 EUR atskaitot nekustamā īpašuma iegādes vērtību un izdevumus par tajā veiktajiem ieguldījumiem.

Piemērs

Fiziskā persona, kurai ir reģistrēta saimnieciskā darbība, izīrē dzīvojamo telpu (dzīvokli) fiziskajai personai (dzīvošanai). Ieņēmumi no dzīvojamo telpu īres uz 2025.gada 1.jūliju ir 3000 EUR.

2025.gadā savā īpašumā “Liepiņi”, kas sastāv no zemes vienībām ar dažādiem kadastra apzīmējumiem, fiziskā persona veica šādus darījumus ar SIA “Priede”:

  • aprīlī piešķīra meža ciršanas tiesības zemes vienībām ar dažādiem kadastra apzīmējumiem meža izstrādei un apaļkoku realizācijai par 50 000 EUR;
  • jūnijā atkārtoti pārdeva bioloģisko aktīvu (krāju), proti, augošu mežu 4,8 ha platībā, par 21 560 EUR.

Abu darījumu nodrošināšanai tika saņemti 5 apliecinājumi koku izciršanai, kas izsniegti 6 nogabaliem ar dažādiem kadastra apzīmējumiem.

Tā kā īpašumā “Liepiņi” ir veikti divi darījumi un ar PVN apliekamo darījumu kopējā vērtības ar SIA “Priede” 2025.gada jūnijā pārsniedza 50 000 EUR reģistrācijas slieksni, fiziskajai personai līdz 2025.gada 15.jūlijam ir jāiesniedz reģistrācijas iesniegums VID PVN maksātāju reģistrā un līdz 2025.gada 23.jūlijam no pārsnieguma summas 16 560 EUR (50 000 + 21 560 – 55 000) ir jāaprēķina un valsts budžetā jāiemaksā PVN 21% – 2874,05 EUR (16 560 x 21 : 121). Aprēķinātā summa jānorāda paziņojumā par nodokļa samaksu, kas jāiesniedz EDS pirms maksājuma veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2025.gada 20.jūlijam.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma SIA “Priede” ietur IIN 10% apmērā, piemērojot ar meža atjaunošanu saistīto izdevumu normu 25% apmērā:

  • par meža ciršanas tiesību pārdošanu par 50 000 EUR – IIN 3750 EUR ((50 000 – (50 000 × 25%)) × 10% = 3750);
  • par augoša meža (krājas) pārdošanu par 21 560 EUR – IIN 1617 EUR ((21 560 – (21 560 × 25%)) × 10% = 1617).

Piemērs

Paziņotās nereģistrējamās saimnieciskās darbības veicējs iznomā zemi zemnieku saimniecībai “Āboliņš”. Ieņēmumi no zemes nomas pakalpojumiem ir 2000 EUR gadā.

2025.gada augustā fiziskā persona noslēdza līgumu ar SIA “Ezītis” par meža ciršanas tiesību piešķiršanu citā nekustamajā īpašumā, kas nav saistīts ar iznomāto lauksaimniecības zemes īpašumu, par 65 000 EUR.

Darījuma nodrošināšanai nebija jāveic nekādas sistemātiskas darbības par atlīdzību. Tika saņemti 2 apliecinājumi koku izciršanai, kas izsniegti 6 nogabaliem ar vienādu kadastra apzīmējumu.

Tā kā noslēgtā līguma ietvaros ir veikts tikai viens darījums, kas ir atšķirīgs no zemes nomas pakalpojuma un veikts citā nekustamajā īpašumā, fiziskajai personai nav jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā. Tai arī nav jāmaksā PVN no summas, kas pārsniedz 55 000 EUR.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma 65 000 EUR par ciršanas tiesību atsavināšanu SIA “Ezītis” ietur IIN 10% – 4875 EUR ((65 000 – (65 000 × 25%)) × 10% = 4875; pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus 25%).

Piemērs

Fiziskajai personai ir paziņota nereģistrējamā saimnieciskā darbība. Kopš 2023.gada ir spēkā ilgtermiņa zemes iznomāšanas līgums uz pieciem gadiem ar vienu nomnieku. 2026.gada 15.maijā fiziskā persona noslēdza līgumu ar SIA “Liepa” par ciršanas tiesību pārdošanu mežā, kas atrodas tajā pašā zemes gabalā, kurš ir iznomāts.

Ieņēmumi no lauksaimniecības zemes nomas pakalpojuma uz 2026.gada 1.maiju ir 2000 EUR. Ieņēmumi no ciršanas tiesību pārdošanas ir 115 000 EUR. Darījuma nodrošināšanai nebija jāveic nekādas sistemātiskas darbības par atlīdzību. Saņemti 2 apliecinājumi koku izciršanai, kuri izsniegti 6 nogabaliem ar vienādu kadastra apzīmējumu.

Tā kā ciršanas tiesību pārdošanas darījums ir veikts tajā pašā nekustamajā īpašumā, kurā tiek veikta reģistrētā paziņotā saimnieciskā darbība, nosakot PVN likumā noteikto reģistrācijas slieksni, fiziskajai personai ieņēmumi no reģistrētās paziņotās saimnieciskās darbības ir jāapvieno ar ieņēmumiem no ciršanas tiesību pārdošanas (2000 + 115 000 = 117 000). Ņemot vērā, ka ir pārsniegts 50 000 EUR reģistrācijas slieksnis, fiziskajai personai līdz 2026.gada 15.jūnijam ir jāiesniedz reģistrācijas iesniegums VID PVN maksātāju reģistrā un līdz 2026.gada 23.jūnijam no pārsnieguma summas 62 000 EUR (2000 + 115 000 – 55 000) ir jāaprēķina un valsts budžetā jāiemaksā PVN 21% – 10 760,33 EUR (62 000 x 21 : 121). Aprēķinātā PVN summa jānorāda paziņojumā par nodokļa samaksu, kas jāiesniedz EDS pirms maksājuma veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2026.gada 20.jūnijam.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma 115 000 EUR par ciršanas tiesību pārdošanu SIA “Liepa” ietur IIN 10% – 8625 EUR ((115 000 – (115 000 × 25%)) × 10% = 8625; pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus 25%).

Piemērs

Fiziskā persona, kurai nav reģistrēta saimnieciskā darbība, 2026.gada augustā noslēdza vienu līgumu ar juridisku personu par savā īpašumā esoša meža ciršanas tiesību pārdošanu par kopējo summu 60 000 EUR.

Darījuma nodrošināšanai tika saņemti 2 koku ciršanas tiesību apliecinājumi (katrs koku ciršanas tiesību apliecinājums izsniegts ciršanas nogabalam (zemes vienībai) ar savu kadastra numuru bez kopīgas robežas vai virsotnes).

Šajā situācijā fiziskā persona veic saimniecisko darbību PVN likuma izpratnē, jo koku ciršanas tiesības ir piešķirtas divos atsevišķos meža īpašumos.

Tā kā 2026.gada augustā ir pārsniegts 50 000 EUR reģistrācijas slieksnis, fiziskajai personai līdz 2026.gada 15.septembrim ir jāiesniedz reģistrācijas iesniegums VID PVN maksātāju reģistrā un līdz 2026.gada 23.septembrim no pārsnieguma summas 5000 EUR (60 000 – 55 000) ir jāaprēķina un valsts budžetā jāiemaksā PVN 21% – 867,77 EUR (5000 x 21 : 121). Aprēķinātā PVN summa jānorāda paziņojumā par nodokļa samaksu, kas jāiesniedz EDS pirms maksājuma veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2026.gada 20.septembrim.

No fiziskajai personai izmaksājamā ienākuma 60 000 EUR par ciršanas tiesību atsavināšanu juridiskā persona ietur IIN 10% apmērā, tas ir, 4500 EUR ((60 000 – (60 000 × 25%)) × 10% = 4500; pirms IIN aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita izdevumus 25%).

Pamanīji kļūdu?
Iezīmē tekstu un spied "ziņot par kļūdu".
Komentāri
Lai komentētu, autorizējies!
Autorizēties
Vēl no šīs rubrikas
Arī turpmāk atbalstīs investīciju projektus Arī turpmāk atbalstīs investīciju projektus
  •  
07.10.2026
Vēlas aizsargāt darba ņēmēju garīgo un fizisko veselību Vēlas aizsargāt darba ņēmēju garīgo un fizisko veselību
  •  
07.10.2026
Būs minimālā zemes likumiskās lietošanas maksa Būs minimālā zemes likumiskās lietošanas maksa
  •  
07.10.2026
Mazāk pārbaužu inventarizācijas procesā Mazāk pārbaužu inventarizācijas procesā
  •  
06.10.2026
Kā piemērot iesācēju mikrouzņēmuma nodokli Kā piemērot iesācēju mikrouzņēmuma nodokli
  •  
06.10.2026
Skaidro grozījumus sociālo iemaksu ziņošanas noteikumos Skaidro grozījumus sociālo iemaksu ziņošanas noteikumos
  •  
06.10.2026
Nepagarina apgrieztās PVN maksāšanas kārtību
  •  
06.10.2026
Pārskats par nodokļu normatīvajiem aktiem 2026. gada septembrī
  •  
05.10.2026
Sabiedriskā labuma organizāciju statusu administrēs VID
  •  
05.10.2026
Ieguldījumi krājobligācijās sasniedz rekordu
  •  
05.10.2026
2026.gada septembra spriedumu apkopojums administratīvajās lietās
  •  
05.10.2026
2026.gada septembra spriedumu apkopojums civillietās
  •  
05.10.2026
2026.gada septembra spriedumu apkopojums krimināllietās
  •  
02.10.2026
2026.gada septembra spriedumu apkopojums nodokļu lietās
  •  
02.10.2026
2026.gada septembra spriedumu apkopojums komerctiesībās
  •  
02.10.2026
Par mums Attālinātais līgums Ētikas standarts Sīkdatnes Lietošanas noteikumi un datu privātuma politika
Klientu apkalpošana
Tālrunis: 67280693
E-pasts: info@iZurnali.lv
Darba laiks: 8:00 – 16:30 (I-V)
Redakcija
Tālrunis: 22330714
E-pasts: redakcija@iZurnali.lv
Darba laiks: 8:00 – 16:00 (I-V)
Reklāma
Tālrunis: 29404257
E-pasts: janis@iZurnali.lv
Konferences un semināri
Tālrunis: 66915571
E-pasts: seminari@iZurnali.lv
Darba laiks: 8:00 – 16:00 (I-V)
Rekvizīti
SIA "Izdevniecība iŽurnāli"
Juridiskā adrese: Lastādijas iela 10, Rīga, LV-1050
Biroja adrese: Lastādijas iela 12, Rīga, LV-1050
Reģistrācijas numurs: 40103221835
PVN reģistrācijas numurs: LV40103221835
Swedbank, LV48HABA0551024842696
SEB banka, LV84UNLA0055004409856
© 2009 - 2026 SIA "Izdevniecība iŽurnāli"
MIA Logo