Lai mazinātu negatīvo ietekmi uz vidi, autoceļiem un uzlabotu transporta sistēmas efektivitāti, 2025.gada 30.septembrī valdība atbalstīja grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā, informē Satiksmes ministrija.

Latvijā autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota smagajiem kravas transportlīdzekļiem ar maksimālo pilno masu virs 3 tonnām, kas pārvietojas pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumi tiek novirzīti valsts autoceļu uzturēšanai un attīstībai.

Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielākam jābūt attiecīgajam maksājumam. Paaugstinātās likmes vienlaikus kalpos arī kā instruments zaļākas un efektīvākas loģistikas ieviešanai, veicinot pārorientēšanos uz kombinētajiem pārvadājumu veidiem vai dzelzceļa izmantošanu, kur tas ir iespējams.

Grozījumi likumā paredz arī to, ka bezemisiju transportlīdzekļi tiks atbrīvoti no autoceļu lietošanas nodevas. Šī pieeja kalpos kā papildu stimuls pārvadātājiem investēt videi draudzīgākās tehnoloģijās un paātrinās pāreju uz klimatneitrālāku autoparku saskaņā ar Eiropas zaļo kursu.

Līdztekus autoceļu lietošanas nodevas likmju palielināšanai, noteiktas izmaiņas arī autoceļu sarakstā, uz kuriem attieksies šī nodeva. Tādējādi tiks novērsta iespēja izvairīties no nodevas maksājuma, apzināti izvēloties maršrutus, kas šobrīd atrodas ārpus nodevas piemērošanas teritorijas.

Tāpat autoceļu lietošanas nodeva tiks attiecināta uz visiem autoceļa posmiem, kas ved uz Terehovas, Grebņevas un Pāternieku robežšķērsošanas vietām, nodrošinot, ka nodeva juridiski attiecas uz visu attālumu līdz valsts robežai. Tas ļaus Valsts robežsardzei pilnvērtīgi un tiesiski veikt nodevas maksājuma kontroli šajās ārējās robežas šķērsošanas vietās. Šāda pieeja uzlabos nodevas iekasēšanas efektivitāti un nodrošinās vienlīdzīgu attieksmi pret visiem ceļu lietotājiem, neatkarīgi no maršruta izvēles.

Ieviestie grozījumi likumā – likmju paaugstināšana un maksas ceļu pārklājuma paplašināšana – atbilst gan Eiropas Komisijas nostādnēm par auto ceļu lietotāja maksas principu, gan Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas ieteikumiem par taisnīgu ceļu uzturēšanas finansēšanu. Ieviestās izmaiņas ir salāgotas ar Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030.gadam un Nacionālo enerģētikas un klimata plānu.