Atkārtotai starpinstitucionālai saskaņošanai nodots Ceļu nodevu likuma projekts, ar kuru tiks izpildīta direktīvas 2022/362, kas groza direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un 2019/520 attiecībā uz infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem, prasība dalībvalstīm no 2030.gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu. Atbilstoši direktīvai ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta atkarībā no transportlīdzekļa radītā piesārņojuma un nobrauktā attāluma, un tā aizstās vinjeti kravas auto smagākiem par 3 tonnām. Tādējādi tiks veicināta taisnīgāka pieeja un atbildīgāka un videi draudzīgāka transportlīdzekļu lietošana, informē Satiksmes ministrija.

Ceļu nodevu likuma projekts paredz, ka no 2030.gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā” piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti). Saskaņā ar direktīvu ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no šādām maksām – infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksas par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.

Šobrīd Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagākas par 3 tonnām un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030.gada, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām, vienlaikus pašreiz netiek izskatītas izmaiņas, kas attiektos arī uz vieglajām automašīnām. Nodevas likmju aprēķini tiks veikti balstoties uz konkrētiem datiem.

Likuma projektā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība.