Laikā nomaksāti rēķini, paredzama un sakārtota naudas plūsma ir svarīga katram uzņēmumam. Savukārt viens no būtiskākajiem debitoru kontroles rīkiem ir efektīvas maksājuma kontroles ieviešana uzņēmumā.
Jūs varat dzīvot ar vistīrāko sirdsapziņu, ka esat izdarījuši visu, lai klientiem atvieglotu rēķinu apmaksu, bet kādu dienu tāpat var rasties sarežģījumi ar maksājumu saņemšanu. Diemžēl vienmēr būs tādi klienti, kuri kādā brīdī vai nu nespēs, vai negribēs veikt apmaksu. No tā pilnībā izvairīties nav iespējams, tomēr ir vairākas lietas, ko varat darīt, lai šādas situācijas novērstu.
Četri ieteikumi, kā sakārtot maksājumu kontroli savā uzņēmumā:
- Sāciet ar klientu kredītriska pārbaudi!
Esošo un jauno klientu kredītriska pārbaudes veikšanai vajadzētu būt ikviena uzņēmuma standartam. Jums ir jābūt skaidrībai un pārliecībai, ka uzņēmumam būs sakārtota ienākošā naudas plūsma, lai nodrošinātu ikdienas darbību, kā arī plānotu uzņēmuma attīstību. “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” sadarbībā ar biznesa analīzes un riska pārvaldīšanas kompāniju “Dun&Bradstreet” ir nodrošinājuši ērtu uzņēmumu pārbaudes rīku – klientu monitoringu. Šādā veidā jūs varat prognozēt attīstības tendences, novērtēt kredīta pagarināšanas riskus, saņemt norādes par to, vai klients spēs samaksāt savlaicīgi.
Lai gan nav obligāti pašiem veidot savu klientu kredītrisku novērtējumu, jo to dara kredītinformācijas pakalpojumu uzņēmumi, jums ir jāprot datus interpretēt. Visvienkāršākais un izplatītākais veids ir izmantot luksofora principu, sadalot klientus trīs grupās, kur:
- Nosakiet kredītlimitu!
Kredītlimita noteikšana atšķirsies pēc uzņēmuma specifikas, bet pēc būtības tā ir ierobežojoša summa, kuras apmērā klients par pakalpojumu saņemšanu var izmantot pēcapmaksu. Tā noteikšana nav nepieciešama, ja sākotnējie pasūtījumi ir mazi. Turklāt tie var būt izmēģinājuma sūtījumi, kas var radīt ilgtermiņā ienesīgas attiecības. Taču kredītlimita noteikšanai ir vairāki ieguvumi, kā, piemēram, kredītriska samazināšana, ātrāks pārdošanas process, konkurētspējas uzlabošana. Kredītlimitu izveides procesam ir nepieciešams rūpīgs klienta kredītspējas novērtējums, kas, savukārt, ir sava veida garantija pietiekamai klienta maksātspējai. Kredītlimitu noteikšana arī paātrina pārdošanas procesu, jo aizņēmējam nav jāveic apstiprināšanas process katram kredīta pirkumam.
- Automatizējiet klientu maksātspējas monitoringu!
Ja biznesa apjomi to pieļauj, tad klientu nosacījumus un limitus vajadzētu atjaunot un pārskatīt regulāri (reizi nedēļā vai reizi mēnesī, atbilstoši uzņēmuma darbības specifikai). Tomēr vienkāršāk ir izvēlēties sekošanas sistēmas automatizāciju, lai nepalaistu garām būtiskas izmaiņas un ietaupītu laika un darba resursus. Šis risinājums, ko piedāvā “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” sadarbībā ar biznesa analīzes un riska pārvaldīšanas kompāniju “Dun&Bradstreet”, ir ērts un izdevīgs. Jums tikai jāpievieno sistēmā savi klienti (juridiskas personas) un par izmaiņām saņemsiet automātisku e-pastu.
Ar klienta monitoringa palīdzību iespējams saņemt šādu informāciju:
-
- tiesvedību, maksātnespējas vai likvidācijas procesus;
- licences, liegumus, PVN statusa izmaiņas;
- CSDD datus par uzņēmuma transportlīdzekļiem;
- VID, preses, interneta, un citās publiski pieejamajās datubāzēs esošo informāciju;
-
- izziņas par ārzemju partneriem.
- Veiciet atgādinājumus par maksājumiem!
Viens no risinājumiem, kā mazināt maksājumu kavējumu risku, ir darboties proaktīvi un izsūtīt atgādinājumus par maksājumiem. Visērtāk ir arī šo procesu automatizēt, tomēr pirms tam ir stingri jāizvērtē, kuriem uzņēmumiem tas ir nepieciešams. Samērīguma politika nosaka, ka atgādinājumus jāsāk izsūtīt tikai pēc atkārtotiem vairāku dienu kavējumiem. Daži klienti būs priecīgi, ka viņiem atgādinās par maksājumu, savukārt citiem – īpaši kārtīgi maksājošiem klientiem - tas būs uzbāzīgi un nevajadzīgi.
Atgādinājumus, protams, var ne tikai izsūtīt elektroniski, bet arī ar īsziņām vai zvanot. Visefektīvāk nemaksāšanas gadījumos ir personiski ierasties pie paša uzņēmuma, lai atgādinātu par maksājumu kavēšanu. To var veikt gan jūsu uzņēmuma tirdzniecības vai loģistikas aģenti, gan arī nolīgts ārpakalpojumu uzņēmums.
"Conventus" spēj nodrošināt pilnu problemātisko aktīvu pārvaldīšanas procesu – pirmstiesas parādu piedziņu, īpašumu atgūšanu, tiesvedību, apgrūtināto aktīvu pārvaldīšanu, juridiskos pakalpojumus, kā arī kustamo aktīvu pārdošanu un uzglabāšanu. Šāds visaptverošs piedāvājums būtiski ietaupa klientu laiku, un Latvijā to nodrošina tikai "Conventus".
Uzticība ir viena mūsu uzņēmuma pamatvērtībām. Esam atzinīgi novērtēti vairāku vadošo banku un apdrošināšanas kompāniju drošības pārbaudēs. Mēs savus datus nododam AS “Kredītinformācijas Birojs" (KIB). Piedāvājam arī apjomīgu parādnieku datu bāzi, kas veidota 18 gadu garumā kopš uzņēmuma dibināšanas.
"Conventus" strādā ar kavēto maksājumu atgūšanu arī ārzemēs. Parādu atgūšanu nodrošinām, sadarbojoties ar 22 aģentūrām un 184 starptautiskiem aģentiem. Lieta tiek administrēta pēc attiecīgās valsts jurisdikcijas un attiecīgās valsts valodā.
Ja Jums ir nepieciešama palīdzība vai ievads kādā no maksājumu kontroles daļām, SIA “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” piedāvā konsultācijas vai pilnu maksājumu kontroles procesu, sākot ar klientu kredītriska pārbaudi, maksātspējas monitoringu, atgādinājumiem par maksājumu termiņiem, līdz parādu ārpustiesas piedziņai, parāda datu ievietošanai publiskajos reģistros, preču atgūšanai un parādu piedziņu tiesvedībā.
Ja vēlaties izmēģināt klientu monitoringu bez maksas, rakstiet uz agris@conventus.lv vai zvaniet +371 29229980.
Uzziniet vairāk par “Conventus” piedāvātajiem pakalpojumiem un piesakieties sarunai https://conventus.lv/!