Bezkontakta norēķini ir kļuvuši par Latvijas iedzīvotāju maksājumu jauno normu. Aizvien vairāk iedzīvotāju izvēlas par saviem pirkumiem vienkārši nopīkstināt maksājumu karti – tas tiešām ir ātri un ērti! 

Arī bankas sākušas klientiem no jauna izsniegt tikai bezkontakta kartes un aktīvāk piedāvā norēķinu iespējas viedierīcēs. Tomēr vēl aizvien sabiedrībā ir izplatīti mīti par bezkontakta norēķinu drošību. Apkopojām biežākos jautājumus par bezkontakta norēķiniem pircēju un tirgotāju vidū!

  • Kas notiek, ja mana bezkontakta karte vai ierīce ir nozagta? Vai zaglis iztērēs visu manu naudu?

Ja gadās karti nozaudēt vai tā nonākusi zagļa rokās, uzreiz jāsazinās ar savu banku un karte jābloķē. Ja nozaudēta bezkontakta maksājumu ierīce, piemēram, telefons, jādeaktivizē kartes mobilie bezkontakta maksājumi. Maksājot ar bezkontakta ierīci, pircējs autorizē maksājumu ar PIN kodu vai biometriskajiem rādītājiem, tas ir, apstiprina maksājumu ar pirksta nospiedumu vai sejas identifikāciju, garantējot maksājumam papildu drošību. Banka rūpīgi izmeklē katru gadījumu, kad noticis nedrošs un neautorizēts maksājums — pircējiem šādos gadījumos ir tiesības uz naudas atmaksu 100% apmērā. Veicot maksājumu par pirkumu, kartes lietotājs pieliek karti pie termināļa, un norēķins līdz 25 eiro notiek bez PIN koda ievadīšanas. Neatkarīgi no summas drošības nolūkos ik pa laikam būs jāievada kartes PIN kods arī par mazākiem pirkumiem, lai pārliecinātos, ka karti izmanto tās īstais lietotājs. Bezkontakta maksājums ir drošs.

  • Vai, ejot garām karšu pieņemšanas iekārtai, tā var netīšām noņemt naudu no manas bezkontakta kartes? Vai zaglis, pietuvinot viltus karšu pieņemšanas iekārtu, var nozagt naudu?

Karšu pieņemšanas iekārtas darbības rādiuss parasti ir 1–2, maksimums 4 centimetri, krāpniekam ar šādu ierīci būtu jānonāk patiešām tuvu makam – tā jāieliek cilvēka somā vai bikšu kabatā. Taču pat ja to mēģinātu īstenot, nauda vēl nenonāktu krāpnieka kontā. Ikvienam kartes lasītājam, kas nodrošina bezkontakta norēķinus, ir nepieciešams konkrēto ierīci reģistrēt un slēgt līgumu ar apkalpojošo banku. Līdz ar to katrs bezkontakta darījums ir izsekojams.

  • Vai bezkontakta kartes dati ir drošībā? Vai var nozagt kartes datus un iepirkties internetā?

Bezkontakta maksājuma laikā kartes dati, piemēram, vārds, uzvārds un trīs ciparu numurs kartes aizmugurē, ko izmanto interneta pirkumiem, netiek pārsūtīts. Iepērkoties internetā, banka piedāvā “3D Secure” drošības sistēmu – tā ietver kartes lietotāja pārbaudi ar paroli, ko izvēlas pats kartes īpašnieks un bez kuras darījums nevar notikt.

  • Vai iespējams nejauši samaksāt divas reizes? Kā varu būt drošs, ka maksājums ir noticis?

Katram bezkontakta maksājumam ir unikāls, vienreizējs numurs, tāpēc maksājumu nav iespējams nejauši veikt divas reizes vai ļaunprātīgi dublēt. Ja maksājums ir noticis, tas tiek apstiprināts. Gan tirgotājs, gan pircējs saņem tādu pašu maksājuma garantiju kā apstiprinot maksājumu, ievietojot karti ierīcē un ievadot PIN kodu.

  • Kā notiek bezkontakta maksājums?

Bezkontakta kartē vai ierīcē (piemēram, telefonā, aprocē vai mobilajā uzlīmē) ir iestrādāta radiofrekvences antena. Bankā vai telefona aplikācijā nepieciešams ieslēgt bezkontakta maksājumu funkciju. Veicot maksājumu, bezkontakta karti vai ierīci pietuvina POS terminālim, kas, izmantojot iebūvēto radiofrekvences antenu, maksājuma laikā pārsūta unikālu maksājuma kodu. Atskan skaņas signāls “piik”, un termināļa čeks signalizē, ka maksājums ir izpildīts.

Piik_Gatavs_logo.jpg

FNA_logo.png

Mastercard_logo.jpg