2030.gada 1.janvārī stāsies spēkā jauna ceļu infrastruktūras nodeva par distanci, kas kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 3,5 tonnām aizstās autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti), izriet no Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotā likumprojekta “Ceļu nodevu likums”, ko 30.janvārī izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē.

Ja par attiecīgo transportlīdzekli attiecīgajā ceļa posmā būs maksājama ceļu infrastruktūras nodeva, tad autoceļu lietošanas nodeva vairs netiks piemērota arī par transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir mazāka vai vienāda ar 3,5 tonnām.

Likumprojektā ceļu infrastruktūras nodeva ir definēta kā nodeva, kas jāmaksā par transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, izmantojot attiecīgo ceļu infrastruktūru, kā arī no transportlīdzekļa tipa. Tās nomaksāšana piešķir tiesības ar minēto transportlīdzekli izmantot ceļu infrastruktūru.

Ceļu infrastruktūras nodevas mērķis ir sabiedrības motivēšana veikt mazākus attālumus ar vairāk piesārņojošām automašīnām.

Pašvaldības ielu nodeva

Likumprojekts paredz arī tiesības noteikt pašvaldības nodevu par ielu (izņemot tranzīta ielas) lietošanu ar M, N,O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehniku, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus un galvenais pārsnieguma iemesls ir transportlīdzekļu radītais gaisa piesārņojums.

Tādas tiesības ir arī citos gadījumos, lai veicinātu ielu atbildīgu lietošanu, transporta radītā piesārņojuma samazināšanu un videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.

Ne vēlāk kā divus mēnešus pirms datuma, no kura plānots ieviest ielu nodevu, attiecīgajai pašvaldībai būs pienākums veikt informatīvus pasākumus, lai informētu par nodevas ieviešanu.

SM gan norāda, ka pašlaik nav zināms, kuras pašvaldības ieviesīs ielu nodevu, kādā apmērā un no kura gada.

Kādi sodi?

Autoceļu lietošanas nodevas likums jau pašlaik paredz sodu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kas tiek paredzēts arī jaunajā likumprojektā.

Vienlaikus, ņemot vērā pieaugošo tehnisko līdzekļu skaitu uz autoceļiem, ar kuriem iespējams noteikt autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumu, neapturot transportlīdzekli, ir divkārt samazināts sods par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem. Tāds pats soda apmērs ir paredzēts arī par ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu, ņemot vērā, ka no 2030.gada ceļu infrastruktūras nodeva aizstās autoceļu lietošanas nodevu.

Likumprojekts paredz, ka, maksājot sodu, maksājama arī ceļu nodeva (ja tā nav samaksāta pirms soda piemērošanas), par ko persona tiks informēta, saņemot paziņojumu par sodu, kā arī papildus paziņojumā tiks iekļauta informācija par nepieciešamību samaksāt izdevumus par paziņojuma sagatavošanu un nosūtīšanu.

Personai, kura izvairās no nodevu un naudassoda nomaksas, tiks liegts izsniegt transportlīdzekļa vadītāja apliecību, veikt personas īpašumā (valdījumā, turējumā) esoša transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati un reģistrācijas darbības transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā.

SM norāda, ka ir izstrādāts jauns likumprojekts, nevis grozījumi spēkā esošajā Autoceļu lietošanas nodevas likumā. Līdz ar to, kad spēku zaudēs Autoceļu lietošanas nodevu likums un stāsies spēkā likumprojekta “Ceļu nodevu likums” attiecīgās normas, notiks vairākas tiesiskās izmaiņas. Tostarp no autoceļu lietošanas nodevas tiks atbrīvoti bezemisiju transportlīdzekļi, tiks samazināts administratīvais sods par autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumiem, tiks ieviesta ielu nodeva, savukārt no 2030.gada – ceļu infrastruktūras nodeva. Attiecīgi būs jāizdod no jauna uz likumprojekta pamata paredzētie Ministru kabineta (MK) noteikumi un spēku zaudēs MK noteikumi, kas izdoti uz Autoceļu lietošanas nodevas likuma pamata.

Autoceļu lietošanas nodevas likums spēku zaudēs 2025.gada 31.decembrī, bet jaunais likums stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.