Ar debitoriem kā ar bitēm – nekad nevar zināt, kurā brīdī debitors kļūs par nedrošu vai vispār būs jānoraksta izmaksās, un vēl jāaprēķina uzņēmumu ienākuma nodoklis. Šajā rakstā par uzņēmumiem, kas neveido uzkrājumus nedrošiem parādiem atbilstoši starptautiskajam finanšu pārskatu standartam Nr.9 "Finanšu instrumenti".
Klausies
Grāmatvedība
06:00, 18. Mar. 2024
Ne visai bieži tiek runāts par pamatlīdzekļu iekšējo dokumentāciju uzņēmumā, tomēr tai ir nozīme, jo tā sniedz skaidru priekšstatu par pamatlīdzekļu uzskaiti. Kādi iekšējie attaisnojuma dokumenti nepieciešami pamatlīdzekļu uzskaitei un inventarizācijas veikšanai, kādus rekvizītus tiem jāsatur un kāda informācija jānorāda grāmatvedības reģistros?
Klausies
Pamatlīdzekļi
06:00, 15. Jan. 2024
Kā pieņemt lēmumu par to, kādu metodi izvēlēties pamatlīdzekļa nolietojuma aprēķinam? Kādu lietderīgās lietošanas laiku norādīt pamatlīdzekļa kartītē? Vairāk par šiem jautājumiem šajā rakstā.
Pamatlīdzekļi 06:00, 4. Sep. 2023
Kas jāņem vērā krājumu novērtēšanā un uzskaitē? Kā veidojas krājumu vērtība un kādi dokumenti to pamato? Turpinām pētīt krājumus!
Klausies
Grāmatvedība
06:00, 14. Nov. 2022
Beidzamajā laikā grāmatvežus aizvien vairāk un vairāk uztrauc elektronisko dokumentu noformēšana, tostarp dokumentu parakstīšana, to atvasinājumi un apstiprināšana ar parakstu. Neizpratni sevišķi rada pavadzīmju un rēķinu digitālie dokumenti. Papētīsim šo jautājumu!
Ministru kabineta (MK) sēdē apstiprināti grozījumi MK noteikumos Nr. 360 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai", nosakot cilvēkiem, kuri vakcinējušies vai pārslimojuši Covid-19, papildu atvieglojumus, informē MK.
Svarīgi 10:25, 19. Mai. 2021
Patlaban jautājums “Cik nodokļu nomaksas kontu ir Latvijā?” vēl lieliski iederas raidījuma “Es mīlu Tevi, Latvija!” sadaļā “Vairāk vai mazāk”, jo iekšzemes nodokļi tiek ieskaitīti 42 kontos. Nenoliedzami, tāda kārtība rada papildu administratīvo slogu uzņēmējiem. Šaubu nav – mazāk ir labāk!
Finanšu vadība 07:00, 7. Okt. 2020
Vai Latvijā ir nosacījumi, kāds drīkst vai nedrīkst būt personas paraksts? Ierasts, ka paraksts sastāv no iniciāļiem vai uzvārda. Vai teorētiski paraksts var būt arī kāds simbols? Vai un cik bieži persona drīkst mainīt savu parakstu? Vai paraksta maiņa ir jāsaskaņo? Kā rīkoties, ja parakstu izdomā mainīt, piemēram, valdes priekšsēdētājs?
Saimnieciskā darbība 07:00, 13. Jūn. 2019
Ar katriem jauniem grozījumiem, kas attiecas uz iedzīvotāju ienākuma nodokli, vienkāršā grāmatvedība kļūst arvien sarežģītāka. Un arvien vairāk ir situāciju, kurās nav skaidrs, kā pareizi darījums būtu atspoguļojams.
Grāmatvedība 07:00, 6. Nov. 2019
Valsts ieņēmumu dienests informē par 2019.gada jūnijā veiktajiem grozījumiem normatīvajos aktos nodokļu administrēšanā, kā arī sniedz īsu skaidrojumu.
VID informācija 16:34, 2. Jūl. 2019
Kopš 1992.gada, kad cilvēku identificēšanai Latvijā tika ieviesti personas kodi, darba devējam vairs nav jāievāc darbinieku pases dati, un neviens normatīvais akts neprasa to norādīšanu vai iestrādāšanu personāla un pārvaldes dokumentos.
Dalībnieks un valdes loceklis 07:00, 22. Mai. 2019
Valsts ieņēmumu dienests informē par 2019.gada aprīlī veiktajiem grozījumiem normatīvajos aktos nodokļu administrēšanā, kā arī sniedz īsu skaidrojumu.
VID informācija 15:09, 3. Mai. 2019
Ar nodokļu reformas ietvaros veiktajiem grozījumiem likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” būtiski mainīta pamatlīdzekļu uzskaites un nolietojuma aprēķina kārtība iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem. Aplūkosim izmaiņas, kas skar pamatlīdzekļu sākotnējās vērtības noteikšanu!
Grāmatvedība 06:26, 16. Jūl. 2018
Ja parādās būtiska atšķirība starp pamatlīdzekļa (PL) bilances vērtību un tirgus vērtību, to nepieciešams pārvērtēt. Ja PL bilances vērtība būtiski neatšķiras no tirgus vērtības, ir pietiekami pārvērtēšanu veikt reizi 3–5 gados. Kas jāņem vērā, pārvērtējot PL?
Pamatlīdzekļi 07:00, 14. Mai. 2018
01.01.2018. stājies spēkā Uzņēmumu ienākuma nodokļa likums (UIN likums), nosakot konceptuāli jaunu šī nodokļa aprēķinu kārtību. Līdz ar to uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) deklarācija par 2017.gadu ir pēdējā, kas jāsagatavo atbilstoši iepriekš spēkā esošajai sistēmai. Kas, sagatavojot 2017.gada UIN deklarāciju un veicot finanšu plānošanu nākamajiem periodiem, jāievēro papildus jau ierastajām darbībām?
Uzņēmumu ienākuma nodoklis 07:00, 3. Apr. 2018
Uzņēmumā gada beigās ir pamatlīdzekļi (PL) ar 0 EUR vērtību, un uzņēmums vēlas šo vērtību palielināt līdz tirgus cenām. Vai šajā gadījumā jāpārvērtē visa PL kategorija? Kā pierādīt tirgus cenas? Kā grāmatot vērtības pieaugumu? Kas jāņem vērā, lai atbilstoši pārvērtētu PL?
Pamatlīdzekļi 08:00, 17. Jan. 2018
Saskaņā ar grozījumiem likuma "Par grāmatvedību" (Likums) 10.panta 2.daļā līdz 1998.gadam (ieskaitot) sagatavotajiem attaisnojuma dokumentiem par darbiniekiem aprēķināto mēnešalgu (darba samaksu) ar sadalījumu pa gadiem un mēnešiem noteiktais glabāšanas laiks ir 75 gadi, bet 1999.gadā un vēlāk sagatavotajiem dokumentiem – 10 gadi. Kā pareizi iznīcināt saarhivētās darbinieku personīgo kontu kartītes par 2000.–2006.gadu, ja atbilstoši Likuma grozījumiem tām decembrī beidzies glabāšanas termiņš (dokumenti sašūti, uzskaitīti un salikti kastēs glabājas uzņēmuma (SIA) arhīvā)? Vai jāsagatavo iznīcināšanas akts? Kā izņemt sašūtās lietas? Ko darīt ar pārējām lietām? Pārkārtot? Kā uzskaites (apraksta) sarakstos norādīt šo dokumentu neesamību arhīvā, ja tie tiks iznīcināti?
Dokumenti 08:00, 27. Dec. 2017
Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē par 2016.gada decembrī veiktajiem grozījumiem normatīvajos aktos nodokļu administrēšanā, kā arī sniedz īsu skaidrojumu.
Svarīgi 17:00, 17. Jan. 2017
01.01.2017. stājās spēkā grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (likums par VSA), nosakot maksāt valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) avansu 130 EUR apmērā kalendāra mēnesī par katru vieglo taksometru, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).
Likumdošana 12:00, 2. Jan. 2017
Sākšu ar smaidu: "Šis raksts ir par brīvu tiem lasītājiem, kas ir izlasījuši iepriekšējos rakstus par rabata un skonto tipa atlaidēm!" Taču, izlasot šo rakstu, iespējams, varēs secināt, ka šis atlaižu veids (bonuss) nav tik pozitīvs un konstruktīvs kā iepriekš aprakstītie uz racionāliem pamatiem balstītie veidi – rabats un skonto.
Finanšu vadība 08:00, 23. Sep. 2016
Vai darbinieka personas lietā obligāti jābūt personas kartītei? Un, ja jābūt, tad kurš normatīvais akts (noteikumi, likumi, instrukcijas) to reglamentē?
Lietvedība 12:15, 16. Jūl. 2013
Šobrīd ir īstais laiks, lai veiktu dažādus priekšdarbus, kas palīdzēs gada pārskatu sagatavot bez liekiem stresiem. Iepriekšējā rakstā apskatījām normatīvos aktus, kas regulē gada pārskatu sagatavošanu, un inventarizācijas. Turpinājumā pievēršamies gada pārskata sastādīšanas metodikai un rudens mēnešos veicamajiem darbiem.
Gada pārskats 18:25, 26. Okt. 2015
Šķiet, tikko nodots gada pārskats, bet jau pie horizonta nākamais! Vai nav par agru domāt, kā to sagatavot? Nē, nav gan! Tieši šobrīd ir īstais laiks, lai veiktu dažādus priekšdarbus, kas palīdzēs gada pārskatu sagatavot bez liekiem stresiem.
Gada pārskats 17:31, 23. Okt. 2015
Vēl joprojām ir daudz neskaidrību par to, kā pašnodarbinātai personai uzskaitīt transporta izdevumus, tajā skaitā izmaksas par degvielu, un cik lielu daļu no tiem var iekļaut saimnieciskās darbības izdevumos. Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis skaidrojumu, balstoties uz lasītāja jautājumu:
Grāmatvedība 14:05, 28. Mai. 2015
Grāmatvedim un informācijas tehnoloģiju (IT) speciālistam ir atšķirīga izglītība, zināšanas un pieredze. Nereti, saņemot rēķinu no IT ārpakalpojuma sniedzēja, var rasties neizpratne, ko nozīmē tajā uzrādītie akronīmi vai ciparu kombinācijas. Var nebūt skaidrs, vai piegādāts ir pakalpojums, pamatlīdzeklis vai programmatūra. Bet varbūt piegādāts ir viss minētais, un grāmatvedim jāmežģī galva, kuros kontos to uzskaitīt, ko un kā sadalīt, apvienot vienumos, lai inventarizācijas laikā iegādāto spētu nepārprotami un pareizi identificēt.
Pamatlīdzekļi 15:55, 9. Jan. 2015
Vai un kādos gadījumos nekustamo īpašumu var reģistrēt uz individuālā komersanta (IK) vārda? Kas jādara un kādi nodokļi jāmaksā, ja IK šo īpašumu pārdod? Publikācijas turpinājumā lasiet par grāmatvedības uzskaiti vienkāršā ieraksta sistēmā un MUN maksātāja grāmatvedību!
Grāmatvedība 17:12, 30. Okt. 2014
Dokumentus pamatkapitāla denominācijai no latiem uz eiro var iesniegt gan klātienē Uzņēmumu reģistra (UR) klientu apkalpošanas nodaļā, kas aizņem salīdzinoši daudz laika, gan elektroniski – portālā www.latvija.lv. Nolēmu pārbaudīt, kā šis e-pakalpojums darbojas praksē.
Saimnieciskā darbība 09:39, 10. Sep. 2014
Kādi dokumenti ir jānoformē, lai iepirktu alkoholiskos dzērienus (alu un vīnu) no cita Latvijā reģistrēta uzņēmuma un sāktu šo dzērienu tirdzniecību? Kā ir jābūt noformētai pavadzīmei, kura satur akcīzes preci? Kurš ir atbildīgs par akcīzes nodokļa (AN) nomaksu, kāda ir nomaksas kārtība? Lai atrastu atbildes uz šiem jautājumiem, publikācijā autore ir apkopojusi un analizējusi piemērojamo normatīvo aktu prasības. Publikācijas 2.daļā lasiet par alkoholisko dzērienu iegādi, piegādes un attaisnojuma dokumentu noformēšanu, dokumentu reģistru, norēķiniem u.c.
Saimnieciskā darbība 16:34, 27. Jūn. 2014
Turpinām š.g. 4.septembra publikāciju Eiro ieviešana – sagatavošanās darbi grāmatvedim. Šajā daļā lasiet par sagatavošanās darbiem pavadzīmju noformēšanā, pamatlīdzekļu uzskaitē, gada pārskatu sagatavošanā un citiem praktiskiem sagatavošanās darbiem.
Dokumenti 13:26, 9. Sep. 2013
Gatavojoties eiro ieviešanai, skaļi un plaši tiek iztirzātas problēmas, kas sagaida tirgotājus — kases aparātu nomaiņa, cenas divās valūtās u.tml., atzīstot, ka pārdevējiem būs liels stress jaunos apstākļos – citas cenas, cita valūta, darbs ar divām valūtām vienlaicīgi utt. Bet — eiro ieviešana skar ne tikai tirgotājus! Tas skar jebkuru no mums, gan kā indivīdu (jauna, mums nepazīstama valūta, kredītu konvertācija, iespējamā cenu celšanās u.c.), gan kā darbinieku. Šoreiz gribu runāt par grāmatvežiem un visiem citiem uzskaites darbiniekiem.
Dokumenti 11:05, 9. Mai. 2013
Tuvojoties eiro ieviešanas dienai (2014. gada 1. janvāris), arvien nopietnāk jāsāk pētīt dažādās normatīvo aktu normas un nianses, kas nosaka ieviešamās izmaiņas gan grāmatvedības jomā, gan tirdzniecības vietās. Šajā publikācijā mēģināšu izskaidrot tieši cenu zīmju lietošanu, izskatu un tajās norādāmo informāciju.
Dokumenti 15:19, 31. Mai. 2013
Jautājums par personu lietu veidošanu un darba līgumiem ir sens kā pasaule un salīdzinoši aktuāls joprojām. Ko ievietot personas lietā, kādiem dokumentiem veidot atsevišķas lietas? Situāciju vienkāršāku un reizē sarežģītu rada apstāklis, ka aizvien vairāk organizācijas personāla informāciju uztur un veido elektroniskajās personāla vadības informācijas sistēmās, līdz ar to vairāk nav papildus jāveido dokumentu uzskaites reģistri, jo tie veidojas informācijas sistēmās.
Lietvedība 13:02, 21. Feb. 2013
1. Likuma Par grāmatvedību 10.pantā noteikts, ka glabāšanas laiks grāmatvedības reģistriem un grāmatvedības organizācijas dokumentiem ir 10 gadi. Vai avansa norēķinu personu avansa norēķini glabājami 10 gadus, bet klāt pieliktie čeki – 5 gadus?
Lietvedība 10:27, 4. Dec. 2012
Pēdējā laikā uzņēmumu vadītāji mēdz sūdzēties — grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji (turpmāk tekstā GPS) par grāmatvedības datu nodošanu elektroniski prasa papildu samaksu, sakot, ka dati pieder GPS.
Līgumi 12:18, 20. Sep. 2012
Dokumentu izmantošanā arvien nozīmīgāku vietu līdzās tradicionālajam dokumentu nesējam – papīram, ieņem elektroniskie dokumenti. Būtiskas izmaiņas skārušas grāmatvedības dokumentus - gan dokumentu uzskaitē, gan to saglabāšanā un izmantošanā. Palielinoties elektronisko dokumentu īpatsvaram, rodas daudz jautājumu, kā saglabāt elektroniskos un papīra dokumentus. Neatkarīgi no tā, vai tā ir valsts, pašvaldību institūcija vai privāts uzņēmums, biedrība u.c., jautājumi ir vieni un tie paši.
Dokumenti 11:38, 15. Feb. 2012